Kamp mot forskjells-Norge – vi krever mer omfordeling i statsbudsjettet.

Forskjell

Forskjell (Foto: Gratis)

Uttalelse fra Representantskapet 22.november 2022, i Fagforbundet Nordland

08.12.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 09.12.2022

Prisveksten og de økte rentene den siste tiden har ført til at flere og flere med lave inntekter sliter med å få endene til å møtes. Det gjelder i særlig grad de som av ulike grunner står helt eller delvis utenfor arbeidslivet. Samtidig som det er behov for å føre en økonomisk ansvarlig politikk som ikke bidrar til ytterligere prisvekst og rentehopp, er det avgjørende å bekjempe sosiale ulikheter og fattigdom. Det er ikke fattige familier, uføre og pensjonister med dårligst råd som skal rammes hardest av den nye dyrtiden. En sentral del av den norske modellen er det sikkerhetsnett som tar seg av mennesker med lave inntekter og sørger for sosial utjevning.

Nivået for minstepersoner ligger så lavt at det faller under EUs fattigdomsgrense. Fagforbundets landskonferanse for pensjonister og uføre mener at mins5tepensjonistene må heves til et nivå minst over fattigdomsgrensen. I en tid der prisene på alt øker mer enn normalt, er det viktig at de med laveste inntektene i størst mulig grad kompenseres.

Vi har erfart at utgangspunktet for hvordan trygdeoppgjøret har blitt beregnet har blitt endret flere ganger de siste årene av forskjellige regjeringer. Senest i statsbudsjettet for 2022 ble det tatt ut 2 milliarder kroner, som det fortsatt ikke er kompensert for. Resultatet har vært at pensjonistene har hatt en dårligere inntektsutvikling enn både prisvekst og lønnsoppgjør skulle tilsi. Vi støtter kravet om at pensjonister og trygdede gis muligheter til medinnflytelse på egen inntektsutvikling, gjennom å gjeninnføre forhandlingsretten.

Mange av velferdstilbudene som er viktig for eldre og uføre ikke skal falle utenfor, er i kommunene. Dette gjelder alt fra pleie- og omsorgstjenester, eldresentre og kultur- og transporttilbud. Fagforbundets Nordland vil derfor understreke betydningen av at en styrket kommuneøkonomi bidrar til å utjevne sosiale forskjeller.

Gunnar Pedersen

Leder av pensjonist og uføreutvalget

På vegne av representantskapet

Fagforbundet Nordland