Økt fattigdom i Norge etter prisoppgang på matvarer, strøm, boliglånsrenter og drivstoff.

Uttalelse fra Fagforbundet Nordlands sitt representantskap 22.november 2022

29.11.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 29.11.2022

Fra september 2021 til september 2022 har matvarer og alkoholfrie drikker økt med 12,1 prosent, i samme periode har drivstoffpriser økt med ca. 30 prosent, og i enkelte deler av Norge er strømpriser økt med flere hundre prosent. Ved 1 prosent renteøkning på ett lån på 2 millioner vil dette gi ca. 20000 i økte utgifter per år. Når det er så stor forskjell på prisvekst og lønnsutvikling så er dette veldig bekymringsfullt for de lavest lønnede i Norge og de med lavest pensjon. i 2019 var det 10,1 prosent av befolkningen i Norge som levde under fattigdomsgrensen, ca. en halv million mennesker og 115000 av disse er barn. Dette tallet har økt betydelig det siste året. Vi kan daglig lese om folk som må prioritere mat fremfor klær, og drivstoff fremfor strøm osv. Dette er en bekymringsverdig utvikling og må være en mye større prioritering for regjering enn den er i dag.

Vi opplever veldig stramme tider og et veldig stramt budsjett, men Fagforbundet kan ikke være med på at for å få inndekning i budsjett så gjøres det grep opp mot velferdsordninger som blir dyrere eller faller bort som igjen vil øke forskjellene enda mere.

Eksempel:

• barnetrygden er ikke regulert, noe som er et viktig grep for å bekjempe fattigdom.
  • for svak skattelette til de med lavest inntekt
  • særfradrag for enslige forsørgere fjernes og kompenseres med økt barnetrygd, som i forenklet form ser ut til at det ene spiser opp det andre.
  • dagpengekutt

Dette er bare noen eksempler i forslag til nytt statsbudsjett, men her må vi som fagforening kjempe for at det skal være en mer offensiv holdning og arbeid for bekjempelse av fattigdom i Norge. Fattigdomsgrensa i Norge er på ca. 237000 kr etter skatt.

Mange av våre medlemmer havner under fattigdomsgrensen.

Vi må utvikle en sterk strategi for å få ned forskjellene og bekjempe fattigdom i Norge, verdens rikeste land!!!!

Tore Jakobsen

På vegne av representantskapet