Vi gir oss ikke – vi kjemper en viktig og rettferdig kamp.

Konflikt

Konflikt (Foto: Fagforbundet Nordland)

Hilsningstalen fra Fylkesleder Tore Jakobsen, til de streikende i Bodø, i forbindelse med PBL konflikten.

14.11.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 14.11.2022

Kjære alle sammen.

Fagforbundet er takknemlig for at dere har valgt å jobbe med det kjæreste og viktigste vi har, nemlig barna våre. Det at foreldre kan gå jobb med en trygghet om at det kjæreste dem har blir ivaretatt av verdens beste barnehage, er en av de viktigste verdiene vi har i dette landet.  Det fikk vi veldig godt bekrefta under pandemien.

Men å bli verdsatt av en arbeidsgiver som er drevet av grådighet og profitt er vi ikke forunt, derfor så står vi her på tredje uka og streiker for å få en rettferdig pensjon.

Egentlig er det ganske utrolig at vi er nødt til å stå her og streike for en så selvfølgelig sak, en anstendig pensjon på nivå med pensjonsordningen de har i den kommunale barnehagen.

Mandag 17. oktober, altså for mer enn tre uker siden, gikk Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta ut i streik i de private barnehagene som er organisert i PBL. Kravet er rimelig og rettferdig. Vi sier nei til reduksjon i framtidig pensjon.

Vi hadde håpet at den frivillige meklinga denne uka skulle føre til en løsning, men dessverre var ikke PBL villig til å komme oss i møte. Derfor fortsetter streiken, og den vil bli trappet opp i dagene framover.

Vi er villige til å gå tilbake til forhandlingsbordet når som helst, men skal det ha noen særlig hensikt må vi se vilje til å finne en løsning. Den ser vi ikke. Neste korsvei er tvungen mekling tirsdag 15. 11 etter at streiken da har vart i 30 dager og riksmekleren kan kreve at partene møter til mekling.

Med jevne mellomrom trapper vi streiken ytterligere opp. Barnehager må stenge mange foreldre står ganske rådløse. Jeg skjønner dem godt, det er en vanskelig situasjon og alternativene til et godt barnehagetilbud er få. Men husk da: Vi har ikke bedt om denne streiken. Det er det barnehageeierne i PBL som har sørget for. Ingen andre.

Vi streiker for rettferdighet! I årets lønnsoppgjør stilte arbeidstakerne krav om at PBL skulle stå ved løftet sitt om å fullføre avtalen om en ny pensjonsordning for de barnehageansatte, en ordning som skulle bli like god som pensjonsordningen for de ansatte i kommunene.

Som så ofte ellers har denne konflikten utviklet seg til en kamp mellom oss og barnehageirne i PBL om hvem som snakker sant. Det nærmest hagler med regnestykker og påstander om at vi driver en uansvarlig streik og at vi ikke veit hva vi streiker for.

Vi veit selvfølgelig hva vi gjør. Jeg skal ikke begynne å slå dere i hodet med tall og regnestykker her og nå. Men la dette være sagt: Arbeidstakernes krav innebærer ikke at private barnehager i Norge går konkurs. Hvorfor i all verden skulle vi stille oss sånn at dere mister jobben? Hvis det er sånn at den private barnehagen går konkurs fordi de ansatte skal ha en anstendig pensjonsavtale, da skulle den barnehagen aldri ha vært starta.

Det er en uklok politikk å kutte i ordningene i private barnehager. Det vil gjøre det mindre attraktivt å jobbe i disse barnehagene. Det burde si seg sjøl at både pensjonsordninger og lønninger bør være sammenliknbare i konkurransen om kompetanse og arbeidskraft.

Jeg var inne på det, men likevel: PBL har råd – hvis de vil. Det blir ikke for dyrt å gi våre medlemmer en anstendig pensjonsordning. Vi veit, og de veit at de private barnehagene får dekket utgiftene til pensjon gjennom overføringer fra det offentlige.

I forrige uke kom nyheten om at eierne av vår største barnehagekjede flytter til Sveits, på samme måte som så mange andre av de rikeste i dette landet. Ekteparet Sundby, som eier læringsverkstedet, hevdet først at flyttingen ikke er å spare skatt, der har vel fakta også kommet på bordet.

Vi mener PBL bruker barnehageansatte i et politisk spill for å få regjeringen til å øke tilskuddene til de private barnehagene. Vi mener det blir feil å dytte de ansatte, foreldre og barn foran seg i en strid som handler om noe ganske annet.

Striden mellom myndigheter og PBL kunne vært unngått. Vi mener at barnehagene skal ha dekket sine pensjonsutgifter krone for krone – verken mer eller mindre.

Kan tape mye penger

Som dere veit handler denne streiken om to ulike spørsmål - i tillegg til lønn, som vi ikke en gang har begynt å diskutere. Spørsmålet er hvor mye som hvert år skal settes av til pensjon, og hvordan ordningen for avtalefestet pensjon skal utformes. Det er store summer det handler om. Dere risikerer å tape store summer på dagens pensjonsordning i PBL – mange vil få 50 – 70 000 kroner mindre utbetalt i pensjon hvert år sammenliknet med ansatte i offentlige barnehager. En viktig grunn er at PBL tviholder på en AFP som er en tidligpensjonsordning som resten av det norske samfunnet har gått fra.

Det at det er så stor forskjell på AFP i kommunale og private barnehager gjør også at det er vanskelig å bytte jobb mellom private og kommunale barnehager uten å tape store summer på det. Sånn skal vi ikke ha det.

Vi i Fagforbundet er 400 000 medlemmer, 17000 som står sammen med dere i denne kampen. Hold motet oppe, denne kampen skal vi vinne.

Fylkesleder

Tore Jakobsen