– Vi trenger en sterk fagbevegelse som inkluderer alle

HYLLET OFFENTLIG ANSATTE: Raymond Johansen, byrådsleder i Oslo, roset kommunearbeiderne for deres omstillingsevne under pandemien. – De som sier at offentlig sektor er umoderne, bør nå ligge lavt, sa Johansen. (Foto: Werner Juvik)

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap) og LO-leder Peggy Hessen Følsvik var blant dem som holdt hilsningstaler under åpninga av landsmøtet.

17.10.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 21.10.2022

Årets landsmøte har et dystert bakteppe. Flere av dagens talere har påpekt at vi nettopp har lagt bak oss en pandemi, som har blitt etterfulgt av en pågående krig i Europa med konsekvenser også for norsk arbeidsliv.

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap), trakk frem at usikkerheten er stor for mange. 90.000 står utafor arbeidslivet i Oslo, selv etter at pandemien er over.

– Derfor trenger vi en sterk fagbevegelse som inkluderer alle. For vi kan ikke ha et arbeidsliv der prinsippet er «vil du være med, så heng på». Derfor har vi verdens sterkeste fagligpolitiske samarbeid. Og det gir resultater, sa Johansen.

Byrådslederen brukte også tid på å hylle de ansatte i kommunen og deres arbeid og omstillingsevne under pandemien.

Kamp mot ulikhet

– De som sier at offentlig sektor er umoderne, og bare ser til privat sektor, de bør nå ligge lavt, sa Johansen.

Byrådslederen trakk fram viktigheten av fagbevegelsen som en forutsetning i kampen mot ulikhet.

– Fagforbundet tar opp denne kampen. Sammen skal vi gjøre Norge bedre og mer rettferdig for alle, sa Johansen.

Takket medlemmene

LO-leder Peggy Hessen Følsvik innledet med å gi sin fulle støtte til PBL-streiken, og fortalte at alle de streikende i private barnehager har hele LO-fellesskapet i ryggen.

Hun trakk også fram det viktige arbeidet som gjøres av alle Fagforbundets hundretusener av medlemmer, som bidrar til at samfunnet går rundt.

– Takk for at dere er velferdssamfunnet vårt. Velferdssamfunnet blir fort noe som er abstrakt, men dere er det konkrete. Det som betyr noe for folk. Det er 400.000 av dere, og dere gjør den jobben som ikke alltid synes, sa LO-lederen.

– Dere skal vite hvor viktige dere er for oss i arbeidsbevegelsen, som har fellesskap og felles velferd som de viktigste verdiene. Vi tar dere ikke som en selvfølge.

En felles kamp

Den tredje og siste hilsingstalen var det Jan Willem Goudriaan som stod for. Han er generalsekretær i EPSU, The European Federation of Public Service Unions.

Også han trakk fram store globale utfordringer som følge av kriser som finanskrisen, pandemien, klimakrisen og krigen i Ukraina.

– Det mest presserende er levekostnadskrisa, sa Goudriaan, og påpekte at fagbevegelsen i Europa og Norge her kjemper den samme kampen.

Goudriaan gratulerte landsmøtet med tilbakeføring av avfallshåndtering og renovasjon til kommunene, og med storrengjøringa i Posten og Bring.

– Dette er et eksempel for mange i Europa, sa Goudriaan.

– Jeg ser fram til å møte dere i europeiske og globale kamper for å realisere visjonen om en bedre verden, avsluttet han.

Se alle saker fra landsmøtet