Streik - ofte spurte spørsmål

Pixabay

Barn med bamse (Foto: Pixabay)

Da ble det dessverre brudd i forhandlingene. Her kan du se hva andre har spurt om i forbindelse med streik

15.10.2022 av Ragnhild Aarø
Sist oppdatert: 31.10.2022

1. Lønn: Dere vil bli trukket i lønn i streikeperioden, men dere får streikebidrag fra Fagforbundet. Streikebidrag er 70% av lønn, men det er skattefritt. Er det noen som kommer dårlig ut av det (har under 30% skatt) så vil det bli kompensert. Når novemberlønn foreligger (og vi ser hvor mye dere har blitt trukket) sender dere lønnslippen til oss sammen med kontonummer, og vi betaler ut streikebidrag fortløpende.
  2. Er du sykemeldt? Om du får meldinger fra oss ang. streik, har vi mulig ikke fått beskjed. I utgangspunktet skal du ikke streike når du er sykemeldt, men kanskje du kan bidra med kaffi til de streikende? Hvis du blir trukket i lønn for streikeperioden så får du de pengene tilbake i form av streikebidrag. Vi oppfordrer til god dialog med tillitsvalgte/kontaktpersoner.
  3. Du kan ikke melde deg ut av Fagforbundet i streikeperioden når arbeidsgiver har fått beskjed om at du er tatt ut.
  4. Har du meldt deg inn i Fagforbundet de siste dagene så kan du dessverre ikke bli med i streiken, fordi arbeidsgiver har allerede fått beskjed om hvem som er med. Hvis streiken trekker ut, kan du kanskje bli tatt ut i senere faser.
  5. Har du deltidsstilling og vanligvis fri noen dager i uken. Da trenger du ikke stå streikevakt de dagene du vanligvis har fri. Ha god dialog med tillitsvalgt.
  6. Er du født i 1964 eller før, vil du ikke bli tatt ut i streik p.g.a. pensjon. De som er født senere vil bli ivaretatt. Hvis medlemskap i Statens Pensjonskasse, Kommunal Landspensjonskasse, Oslo Pensjonsforsikring A/S eller andre pensjons­ kasser opphører under streiken, vil Fagforbundet sørge for at det tegnes forsikring som gir tilsvarende rettigheter.
  7. Skal du på kurs i streikeperioden, skal du ikke gå på det kurset.
  8. Blir du syk i streikeperioden? Bare sykemelding er godtatt i streikeperioden, egenmelding kan ikke brukes.
  9. Har du barn i en barnehage som er omfattet av streiken, men jobber et annet sted: Ansatte har i utgangspunktet  ikke rett på fri verken med eller uten  lønn når barnehagen stenger på grunn av en streik. Her er en ofte avhengig av arbeidsgivers «godvilje». Står ansatte helt uten en mulighet til  barnepass, vil vi anbefale ansatte å gå i dialog med sin arbeidsgiver. Ofte finner en da en løsninger sammen. Det kan for eksempel være uttak av ferie, avspasering, permisjon med eller uten lønn, bytte av vakter o.l.
  10. Lærlinger er ikke omfattet av streiken.

Informasjonsmøte for tillitsvalgte/kontaktpersoner som er tatt ut i fase 1 i Karmøy: KIL-huset i Kopervik mandag 17.10.22 kl: 9.30

• Espira Litlasund
  • Espira Tjøsvoll
  • Espira Veldetun
  • Espira Østrem
  • Espira Århaug
  • Espira Karmsund
  • Espira Sletten
  • Læringsverkstedet Kopervik
  • Læringsverkstedet Åkrasanden

Informasjonsmøte for tillitsvalgte/kontaktpersoner som er tatt ut i fase 2 i Karmøy: KIL-huset i Kopervik torsdag 20.10.22 kl: 9.30

• Aski barnehage
  • Ryvingen
  • Eventyrhagen
  • Norheim barnehage
  • Hakkebakkeskogen barnehage
  • Slågstemmen barnehage

Kort om streik

Det er etablert tillitsvalgte/kontaktpersoner ved hver barnehage. De setter opp vaktlister.

Har du spørsmål utenom disse, ta kontakt med oss:

Mvh Fagforbundet Karmøy
Ingunn, Ragnhild, Iren og Kristine