Storrengjøringa i arbeidslivet må fortsette.

Tore Jakobsen

Tore Jakobsen (Foto: Fagforbundet Nordland)

Å starte en storrengjøring i arbeidslivet, er noe av det viktigste Jonas Gahr Støre har gjort i sitt første år som statsminister.

04.10.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 04.10.2022

Når det viktigste for Erna Solberg var skattekutt til de rikeste så har vi i dag en Arbeiderparti og Senterparti-regjering som heller vil doble fagforeningsfradraget. Et virkemiddel for å bidra til at flere organiserer seg og at vi får et trygt arbeidsliv.

Det har vært en krevende start for den rødgrønne regjeringa med krise etter krise. Krig, energikonflikt og økte priser preger hverdagen vår, men det er verdt å få med seg for Fagforbundets medlemmer i Nordland hva regjeringa har gjort for vanlig arbeidsfolk. Sammen med hele forbundet har vi i en årrekke kjempet for flere hele, faste stillinger. Endelig lovfestes retten til heltid. Dette er et taktskifte og for fagbevegelsen en meget sterk seier. En hel stilling vil for mange gjøre hverdagen enklere, den vil styrke økonomien deres og mange vil slippe å bekymre seg om når neste vakt kommer.

Høyresidas privatiseringsiver har vært uten sidestykke, men nå er det endelig nok. Regjeringa jobber mot kommersialiseringa av velferdstjenestene, og vi er utålmodige i det arbeidet. Som kjent mener Fagforbundet skattebetalerens penger skal brukes på velferd, og ikke havne i lomma på store internasjonale selskaper i skatteparadiser.

Vi er også utålmodig i arbeidet mot sosial dumping. Det er en god start at regjeringa skal redusere muligheten for bruken av innleie og at Norgesmodellen er under arbeid. Det offentlige handler varer og tjenester for flere hundre milliarder kroner hvert eneste år, og da trenger vi en Norgesmodellen som sikrer at det offentlig stiller krav og handler med seriøse aktører som gir ansatte gode lønns- og arbeidsvilkår.

Politikk handler om å prioritere, og endelig har vi en regjering som prioriterer vanlig arbeidsfolk. Storrengjøringa har starta, vi venter spent på fortsettelsen.

Tore Jakobsen

Regionleder