Fagforbundet Brønnøy og Vevelstad sponser jentefotball.

Marte Knoph, Maren Velde, Amanda Øren Solsem, Bertine Lund, Signe Lyngøy, Ella Ellingsen, Emma Hallaraune Jenssen, Ilwaad Abdi, Ingrid Strømmen, Sunniva Hallaraune Hansen og Sauda Hussein. Foto: Isabella Langås / Brønnøysunds Avis (Foto: Isabella Langås / Brønnøysunds Avis)

Fotball er den største, organiserte jente- og kvinneidretten i Norge og i verden. I Norge driver 120.000 jenter og kvinner med organisert fotball.

04.10.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 04.10.2022

Saken ble først dekket av Brønnøysunds Avis.
Les saken her:

Jenter og kvinner opplever daglig forskjellsbehandling også på fotballbanen; i toppserien for kvinner i Norge tjener 6 av 10 spillere under 100.000 kr. i året. Kvinnelige dommere i toppserien tjener det samme som en mannlig kollega får for å dømme i 4. divisjon for herrer. Noen av Norges beste kvinnelige spillere må bruke brakker uten innlagt vann og do før og etter kamp og ute i klubbene opplever jentene en stor skeivfordeling av ressurser når det gjelder trenere, treningstider, baner og garderober.

Dette er kortversjonen av hvorfor Fagforbundet har engasjert seg og støtter jentefotball og det er lett å da paralleller til resten av vårt samfunn og arbeidsliv hvor jenter blir diskriminerte. Fagforbundet har alltid kjempet for likestilling og likeverd og siden vi organiserer veldig mange kvinner i norsk yrkesliv er det lett for oss å støtte jentefotball.

Lokalt har Fagforbundet Brønnøy og Vevelstad bestemt seg for å støtte Brønnøysund Idrettslags Jenter 15 lag med en avtale om økonomisk støtte og litt utstyr. Fra fagforbundet sentralt vil det bli tilbudt nettbaserte seminarer og det kan tilbys billetter til toppseriekamper for jentelag som støttes under Fagforbundets fotballsatsing.

For Fagforbundet Brønnøy og Vevelstad

Jørn Georg Johansen