Spar inn kontingenten med LOfavør

Svein Frode Skarhol er ansatt i Sparebank 1 Østlandet. Han jobber med medlemsfordeler i LOfavør (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Det er harde tider. Du kan spare inn kontingenten med LOfavør

03.10.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 13.10.2022

Lønna blir knapp med økte matvarepriser, renteøkning og strømpriskrise. Med medlemskapet i Fagforbundet kan du spare penger gjennom rimelige lån og gunstige forsikringer i LOFavør. Du kan også få gode råd.

Vi har intervjuet Svein Frode Skarhol i SpareBank 1 Østlandet. Han jobber med medlemsfordeler i LOfavør og har gode tips for en bedre økonomi.

Få oversikt over forbruket

- Kutt utgiftene dine ved å finne ut hvor pengene blir av. Sjekk først forbruket ditt. Når du vet hvor mye du bruker, og hva du bruker det til, vet du hva du kan kutte. I nett- og mobilbanken vår kan du få oversikt over ditt forbruk. Spør deg hva du kan leve foruten. En brus hver dag utgjør nærmere 12.000 kroner pr år. Røyk eller snus blir fort 36.000 pr år! Og kanskje bør du se på hvor mange abonnementer og strømmetjenester du egentlig trenger.

Dyrt å si opp medlemskapet

- Det du ikke bør gjøre er å spare penger ved å si opp medlemskapet ditt i fagforeninga. Da mister du sikkerheten ved nedbemanninger, hjelp i lønnsforhandlinger eller hvis du får problemer med sjefen. Kontakt heller banken din hvis du sliter økonomisk. Bruk gjerne vår hjemmeside Tips og råd | SpareBank1 Østlandet.

- Mister du jobben lønner det seg heller ikke å si opp medlemskapet. Som arbeidsledig får du redusert kontingent, og du beholder den gode innboforsikringen og mulighet til å få økonomisk rådgivning.  Om du bytter arbeidsgiver kan det hende at du også må bytte fagforening.  Da bør du velge en i LO-familien, hvis du vil beholde LOfavørfordelene.

Ha en bufferkonto

- For å ha en sunn økonomi bør ha en bufferkonto som er på omtrent to månedslønner. Penger ut over det bør gå til sparing.

BSU og ungdomslån

- Er du ung så bør du spare i BSU. Det vil gjøre det lettere for deg å komme inn i boligmarkedet. Det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet, særlig hvis du er alene. Men som medlem i Fagforbundet kan SpareBank 1 Østlandet tilby rimelig førstehjemslån. Det er rift om førstegangskjøpere, men vårt ungdomslån er alltid konkurransedyktig. Et av kravene LO har stilt overfor SpareBank 1 Østlandet, er at vi skal være konkurransedyktige når det gjelder lånerenta.

Spar til pensjonstilværelsen

- Sjekk ut hvor mye du får som pensjonist. Logge på din side hos NAV. Og ta kontakt med Oslo pensjonsforsikring AS, eller der hvor arbeidsplassen din har pensjonen din, for å beregne hvor mye du vil få som pensjonist. Da vet du hva ditt inntektsbortfall blir når du slutter å jobbe. Pensjonssparing er en langsiktig sparing som fondssparing passer bra til. Man kan også spare i IPS – inntil 15.000,- årlig innskudd. Det gir utsatt skatt på 3.300,- kroner. Men du må huske på at det er egne utbetalingsregler for IPS.

Enklere å få Uføre og ulykkesforsikring

- Jeg vil også nevne Fagforbundets Uføre-, Livs- og Ulykkesforsikring. Som nytt medlem kan du kjøpe denne uten å levere egenerklæring om helse. Det kan være grunn nok til medlemskap i Fagforbundet. Jeg kjenner til folk som ellers ikke ville hatt mulighet til å tegne en slik forsikring.

Sparte 11 000 på rådgivning

- Som medlem i Fagforbundet får du økonomisk rådgivning hos oss i SpareBank 1 Østlandet. Du kan velge mellom ett fysisk møte i en av våre filialer, møte over telefon eller videomøte. Ei vi hjalp sparte 11 000 kroner i året etter en rådgivningstime. Det var mer enn det hun betalte i fagforeningskontingent. Kontakt oss via vår hjemmeside Kontakt meg om LOfavør fordeler | SpareBank 1 Østlandet eller ringe og avtale møte på telefon 915 07 040.

-Vi tilbyr også informasjon til klubber og foreninger. Vi er en egen avdeling i banken som kun jobber med dette. Vi stiller på medlemsmøter og forteller om medlemsfordelene. Det er kostandsfritt for klubbene. Er du klubbleder, eller sitter i klubbstyret, og ønsker oss på besøk kan vi kontaktes på fagbevegelse@sb1ostlandet.no.

Forskjell medlem / ikke medlem LOFavør

Eksempel på prisforskjell mellom medlem i Fagforbundet og ikke medlem i SpareBank 1 Østlandet pr. 10. oktober 2022. (Foto: SpareBank 1 Østlandet)