Ny tariffavtale for BPA-assistenter på plass

Anne Green Nilsen fra Fagforbundets arbeidsutvalg signerte BPA-overenskomsten sammen med Karita Bekkemellem, administrerende direktør i NHO Geneo (til venstre). (Foto: André Haugen/Fagforbundet)

LO/Fagforbundet og NHO/NHO Geneo er enige om å opprette en overenskomst for brukerstyrte personlige assistenter. Navnet blir BPA-overenskomsten.

30.09.2022
Sist oppdatert: 06.10.2022

Den nye avtalen ble signert 30. september 2022.

– Dette har vi jobba med i lang tid, og det har vært ønska av både medlemmene, Fagforbundet og NHO Geneo. Vi er veldig glade for at vi nå har kommet til en enighet om en overenskomst, sier Anne Green Nilsen i Fagforbundets arbeidsutvalg.

BPA-overenskomsten mellom NHO/NHO Geneo og LO/Fagforbundet opprettes og trer i kraft fra 1. oktober 2022 med utløp 30. april 2024.

– Vi håper og tror på et godt samarbeid videre med Fagforbundet om BPA-overenskomsten, og videre utvikling av BPA-tjenestene for øvrig, sier Karita Bekkemellem, administrerende direktør i NHO Geneo.

Les mer om overenskomsten her