Vervet fem lærlinger

Tora Kuvås er fagarbeider i Sporveien, tillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Oslo Sporveiers Arbeiderforening. (Foto: Tora Kuvås / Tora Kuvås)

Hver fredag deler vi ut høyttalere til heldige ververe. Denne gangen var det fire stykker.

15.09.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 15.09.2022

Vi har intervjuet én av vinnerne for å høre om hun har et godt vervetips. Tora Kuvås er fagarbeider i Sporveien. Og tillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Oslo Sporveiers Arbeiderforening. Hun har vervet fem nye medlemmer.

- Gleder meg til å få høyttaleren, slik at jeg kan høre på musikk på jobben!

- Jeg er utdannet bilmekaniker, og arbeider på Sporveiens verksted på Ryen. Der har jeg vært i fem år. Jeg jobber med alt som kan skje med en t-bane. For tida har jeg ansvar for to lærlinger. Jeg har vært tillitsvalgt i snart fire år.

- Det å møte nye ansatte og lærlinger er en fin anledning til å verve, så jeg har nylig verva fem lærlinger. Men jeg har også tidligere verva to nyansatte.

- Det kan høres ut som jeg synes det er lett å verve, men jeg synes det er kleint hver gang. Men det må til. Mitt vervetips er å fortelle historien om fagbevegelsen og at det lønner seg i det lange løp. En dag skjer det noe på arbeidsplassen som gjør at du trenger en på din side.  Og så avslutter jeg med å fortelle at du har mange rettigheter, men det kan være vanskelig å ha oversikt. Da er det fint å ha en tillitsvalgt som veit.