Høyttaler til tre nye ververe

Wenche Torp er utdannet barnehagelærer og medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo. (Foto: Wenche Torp / Wenche Torp)

Sammen er vi sterke. Vi feirer tre nye vinnere av vervekonkurransen.

08.09.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 09.09.2022

Vi har intervjuet de tre vinnerne og spurt etter gode vervetips.

Lurt å være organisert

Wenche Torp er pedagogisk leder ved Utforskeren barnehage i bydel Bjerke. Hun er utdannet barnehagelærer og er medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo. Det har hun vært siden 1998.

- Takk for premien. Jeg har lenge trengt en høyttaler og nå slipper jeg å kjøpe.

- Mitt vervetips er å fortelle om hvor lurt det er å være organisert. Det er trygt å ha Fagforbundet i ryggen om det skal oppstå noe som man trenger hjelp for å løse. For eksempel en konflikt eller at man har jobbet så lenge som vikar at man har rett til fast stilling. Det samme gjelder i lønnsforhandlingene. Som organisert får du også gode forsikringer. Jeg har alle mine forsikringer gjennom LO-favør.

Få vil være gratispassasjer

Bengt Bovoll er postbud i Moss og tillitsvalgt i Fagforbundet Posten Oslo og Omegn. Han har vært medlem i 30 år. Han er samfunnsinteressert og meldte seg inn på egen hånd. Derfor har han vært tillitsvalgt av og på siden.

- Det har vært fare for streik i posten, slik at jeg har vervet flere enn vanlig i år. De fleste, med noen få unntak, er allerede medlem der jeg jobber.

- Mitt beste vervetips er å fortelle om konsekvensene ved å ikke være organisert. Hvis det blir streik kan du i verste fall havne på NAV, fordi du ikke får lønn fra streikekassa hvis du blir permittert. Videre vil de færreste være gratispassasjerer og forstår viktigheten av å stå sammen. Gunstige forsikringsordninger er også en fordel med medlemskapet.

En sterk fagforening

Johannes Michael Efjestad Groh jobber som spesialrådgiver innen innkjøp og logistikk på Sunnaas sykehus HF.  Han er økonomiutdannet og medlem i Fagforbundet Sykehus og Helse, Oslo.

- Det er veldig kjekt med en portabel høyttaler! Jeg skal på utdrikkingslag til helga. Håper høyttaleren når frem i tide.

- Folk bør bli opplyst om fordelene ved å være organisert. Årsaken til at jeg valgte Fagforbundet er det stiller sterkt på Sunnaas. Det er en sterk fagforening, med gode tillitsvalgte.