Informasjon om bransjeprogram i avfall og gjenvinning

søppel

søppel (Foto: XX)

Fagforbundet sammen med flere av partene i arbeidslivet samt Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), er involvert i det nyopprettete bransjeprogrammet for avfall og gjenvinning. Bransjeprogrammet er et partssammensatt samarbeid om utvikling av utdanningstilbud, og bakgrunnen er at det i dag er få utdanninger som er direkte rettet inn mot avfalls- og gjenvinningsbransjen.

02.09.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 02.09.2022

Det nærmer seg søknadsfristen (5. september) for utdanningstilbydere å søke om midler gjennom bransjeprogrammet, og det er viktig at bransjeprogrammet får inn gode søknader.  bransjeprogrammet for avfall og gjenvinning

Dette er en god mulighet for kompetanseheving for både ansatte og ledere i bransjen.

Vi ber derfor om at dere videreformidler informasjon om dette bransjeprogrammet til tillitsvalgte i avfallsvirksomheter i deres regioner. Utdanningstilbydere som skal søke om midler, må kunne vise til at utdanningstilbudet de vil utvikle, er i samarbeid med arbeidslivet. Det vil telle positivt hvis våre tillitsvalgte støtter eventuelle initiativer til utvikling av utdanningstilbud.

Fagforbundet har i våre innspill til kompetansebehovet særlig fremhevet sirkulærøkonomi, HMS, farlig avfall og digitalisering som aktuelle temaer, i tillegg til å styrke mulighetene for flere til å ta fagbrev som praksiskandidater, blant annet gjennom eksamensforberedende teorikurs til fagprøve samt kurs i yrkesnorsk. Midlene som utlyses skal fordeles av HK-dir. høsten 2022.

Bendik Flomstad

Rådgiver