4 krav om fast stilling innfridd i Øksnes.

Øksnes

Øksnes (Foto: Liv Karin)

I juni i år har vi fått innfridd 4 krav om fast stilling, ett medlem har fått 85% stilling som Fagarbeider ved Myre skole og SFO, 2 medlemmer har fått innfridd krav på 100% stilling som assistent/fagarbeider i barnehage og 1 medlem har fått innfridd krav om 100% fast stilling som helsefagarbeider ved Myreheimen sykehjem.

29.06.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 29.06.2022

Fellestillitsvalgt i Lo kommune  jobber med å legge inn krav på fast og økt  stilling  for sine medlemmer.
Noen ganger krever vi stilling etter AML 14-9, 3 årsregel og andre ganger bruker vi AML 14-4(a) når vi legger inn krav på stilling.

Martine Fredriksen Roness(i midten på bildene) er helsefagarbeider, hun har jobbet som tilfeldig vikar på inntil 3 ulike arbeidsplasser før hun fikk ca 50 % fast stilling på Myreheimen, Fagforbundet og LO Kommune har lagt inn krav for henne årlig de 3 siste årene for å få henne opp i stilling. Det ble i april i år lagt inn krav på 90 % stilling. Øksnes kommune har nå gitt henne 100 % fast stilling.

Lisbeth Stoltz(til venstre på bildene), har jobbet i Myre bedriftsbarnehage i mange år, så begynte hun med renhold i kommunale barnehager i 2017 som ekstrajobb. Lisbeth tok fagbrev som Barne og ungdomsarbeider i desember 2017 og begynte å jobbe ved Myre skole i 2017/2018. Hun fikk fast 23 % stilling i SFO i 2021, LO Kommune la inn krav om økning på 62% opptil  85 % stilling for henne i april i år, dette kravet har arbeidsgiver nå innfridd.

De to andre medlemmene hadde krav som hadde ligget ei stund før vi fikk gjennomslag fra arbeidsgiver på at de kunne innfris, de har i ventetiden jobbet full tid i kommunen

Liv Karin Jensen

Fellestillitsvalgt