Pride feirer at vi er forskjellige

Synnøve Kleiven er miljøterapeut og medlem i Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo (Foto: Fagforbundet Oslo)

Oslo Pride arrangeres hver år i juni. Det er en viktig markering for mangfold.

16.06.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 17.06.2022

Vi har intervjuet Synnøve Kleiven, miljøterapeut i Velferdsetaten og medlem i Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo om Oslo Pride 2022.

Hurra for Pride! Hva betyr Pride for deg?

- Det er en fest. En positiv synliggjøring av at vi forskjellig og at det er fint. Jeg merker at jeg blir litt irritert når folk klager på hvorfor det fortsatt må markeres.  Det er dessverre fortsatt behov for det i Norge.

Hvorfor er Pride viktig i fagforeningssammenheng.

- Når fagbevegelsen stiller opp i paraden så viser den at fagbevegelsen står på alle medlemmers side: At alle er like mye verdt, også i organisasjons- og jobbsammenheng. Du skal være trygg på arbeidsplassen! Verken din legning, kjønnet du tilhører, etnisitet eller religion skal ha noen betydning for arbeidshverdagen din. Derfor er det viktig at vi som er organiserte, og fagbevegelsen, markerer seg i Pride.

Hvordan ska du delta i årets Pride. Har du noen tips?

- Så sant det ikke regner oppover skal jeg ta en tur til byen, og besøke Pride-parken,  for å møte venner og bekjente. Bare det å føle på den gode Pride-stemninga er også viktig. Har du ikke sett paraden, eller besøkt Pride-parken, bør du ta deg en tur. Uansett hvor streit du er, er Pride viktig for minst én i omgangskretsen din.

Om Oslo Pride

Oslo Pride er Norges største feiring av skeiv kjærlighet og mangfold.  I 2022 er det Skeivt kulturår som markerer at det er 50 år siden homofili ble avkriminalisert i Norge.

Festivalen varer fra lørdag 18. juni til mandag 27. juni. Du finner den forskjellige steder i sentrum. Pride House holder til på Youngs, Youngstorget 3 og Kulturhuset, Boksen og Laboratoriet, Youngsgate 6. Pride park holder til i Spikeruppa.

Her kan du lese prgrammet for Oslo Pride.

Faglig program under Oslo Pride

LO står for felles markering i Oslo Pride 2022.

Mandag 20. juni. LO, pedagogikk i drag, arbeidsliv og politikk. Panelsamtale i Youngs, Youngstorget 3, kl. 16.30:

Lørdag 25. juni. Bli med LO i paraden. Vi stiller med egen flåte. Les mer her.