Si din mening i uravstemninga om lønnsoppgjøret

2. nestleder i Fagforbundet Oslo

2. nestleder i Fagforbundet Oslo (Foto: Fagforbundet Oslo)

Den 16. juni er fristen for å stemme til oppgjøret i Oslo kommune. Slik går du fram for å stemme i en uravstemning.

01.06.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 01.06.2022

- En uravstemning er kanskje den mest direkte formen for medlemsdemokrati vi har i Fagforbundet. Gjennom den sier medlemmene ja, eller nei, til resultatet forbundet har forhandlet seg fram til. Oppgjøret er faktisk ikke ferdig før medlemmene har fått sagt sitt, derfor håper vi mange benytter anledningen til å gi sin stemme, sier 2. nestleder i Anna Elisabeth Uran.

- Fagforbundet Oslo er godt fornøyd med årets hovedoppgjør i Oslo kommune.  Vi fikk til en reallønnsoppgang for alle. Det var hovedmålet vårt. Vi er også fornøyd med å ha hindret lokale lønnsforhandlinger. Dette gjorde at det ble høyere tillegg for alle ansatte. Resultatet ble at årslønn i full stilling økte med minst 18 800 kroner. I tillegg fikk vi til en økning i lørdags- og søndagstillegget. Det har også stor betydning for de som tjener minst, som gjerne har de mest ubekvemme vaktene. Det er avtalt at klestilleggene i kommunen skal vurderes av en partssammensatt gruppe. Vårt mål er at det på dette området skal bli en større likestilling mellom tekniske yrker og såkalt myk sektor i arbeidstøy. Dessverre har vi ikke fått til alt som vi ønsket, men det blir flere muligheter i framtida. Jeg oppfordre medlemmene til å stemme ja til oppgjøret, avsluttet Uran.

Slik stemmer du

• Stem ja eller nei med mobiltelefonen. Uravstemningene foregår elektronisk ved at du får en SMS med en unik kode som gir mulighet for å svare ja eller nei. Du får også en lenke til forhandlingsresultat og en frist.
  • Telefonnummeret må være riktig for at du skal få tilsendt SMS. Sjekk om dine opplysninger i medlemsportalen Min Side er korrekt.
  • Ta kontakt med din fagforening for spørsmål.

Uravstemning ved hovedoppgjør

Uravstemninger skjer ved hvert hovedoppgjør. Det skjer annet hvert år og man forhandler om mer enn bare lønn. Når forhandlingsutvalget blir enige om en ny tariffavtale skal medlemmene få si sin mening. Sier flertallet av de aktuelle medlemmene ja, er oppgjøret godkjent. Sier de nei er det fare for streik.

Trygt å stemme

Det er ikke er mulig å stemme flere ganger eller på en annen måte påvirke tallene. Ingen får vite hva du har stemt. Selve avstemningen blir gjennomført av et eksternt selskap. Heller ikke ansatte i dette selskapet kan se hva du stemmer. Det endelige resultatet oversendes Fagforbundet, som kunngjør hva resultatet ble.