Pressemelding: Opptrapping konflikt i KS området Nordland.

Bilde

Bilde (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet leverte klokken 14.00 i dag 23.mai, varsel om plassfratredelse på en opptrapping av en eventuell streik. Opptrappingen skjer i de samme 10 kommunene med ytterligere 1159 medlemmer av Fagforbundet som vil legge ned sitt arbeid fra arbeidsdagens start 30.mai

23.05.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 23.05.2022

Fase 1, starter fra og med 24.mai

imageq80qk.png

Fase 2, starter fra og med 30.mai

Dersom meklinga mellom KS og LO kommune ikke fører frem 23.mai, vil til sammen 1559 medlemmer av Fagforbundet Nordland gå ut i streik. 400 medlemmer legger ned sitt arbeid fra arbeidsdagens start 24.mai og ytterligere 1159 nye medlemmer legge ned sitt arbeid fra arbeidsdagens start 30.mai. Opptrappingen skjer innenfor områdene barnehager, skoler, SFO, kultur og fritidsklubber i de samme virksomheter som er tatt ut i fase 1.
For oss i Fagforbundet er det helt avgjørende at hele laget skal komme godt ut av årets lønnsoppgjør. Det er i særdeleshet de med lavere lønninger som merker at dagligvarer, strøm, boliglån og drivstoff har blitt dyrere i det siste. Vi krever reallønnsøkning, og det betyr at vi må ha en fordeling av lønnspotten som ikke bidrar til større forskjeller mellom kommuneansatte. Vi legger til grunn for vårt krav at man følger den økonomiske rammen fra frontfaget og også retter opp noe av etterslepet som offentlig sektor fikk i forrige oppgjør, sammenliknet med privat sektor.

Kontaktperson i Fagforbundet Nordland er Line Tollefsen. Streikeledere lokalt kan kontaktes for lokale forhold.