Gladsak fra Fagforbundet Sortland.

Hanne Næss, leder i Fagforbundet Sortland.

Hanne Næss, leder i Fagforbundet Sortland. (Foto: Hanne Næss)

I mange år har Sortland kommune hatt en regel om at assistenter kun i omsorg ikke har fått større stilling enn 30 % fast. Fagforbundet begynte å ta opp dette med arbeidsgiver våren 2021, da kom de til enighet om 50 % stilling. 6.mai 2022 kom arbeidsgiver og Fagforbundet Sortland til enighet om en ny protokoll.

02.06.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 10.06.2022

Hovedtillitsvalgt Hanne Næss i Fagforbundet Sortland  var ikke fornøyd med protokollen fra våren 2021.

Det viste seg at  kommunen benytter assistentene opp mot 100 % stilling. Men de fikk ikke tilbud om større stilling enn 50%.

Nå har de forhandlet frem en ny protokoll som sier at assistenten kan få større stilling i kommunen.

I protokollen kommer det frem at partene er enige i at det er store rekrutteringsutfordringer for denne gruppen, og at arbeidsgiver opphever denne  gamle praksisen. Dersom det ikke er faglærte søkere til utlyste stillinger, skal søkere uten nødvendig fagbrev tilbys stilling uavhengig av stillingsstørrelse, avhengig av om de ellers tilfredsstiller kravene til utlysningsteksten. Arbeidsgiver skal legge til rette for å motivere assistenter for å kvalifisere seg til fagarbeider.

Det settes i gang et arbeid i helse og omsorg med å sortere ut arbeidsoppgaver tilhørende de ulike faggruppene, slik at det skal være rom for rene assistenter med oppgaver som ikke trenger fagutdanning, dersom ansatte uten fagkompetanse ikke ønsker å kvalifisere seg.

Fagforbundet Nordland