Samarbeid om et anstendig arbeidsliv.

Bilde

Bilde (Foto: Ann-Kristin Moldjord)

Fredag 20.mai presenterte Fagforbundet Nordland prosjektet Decent Work for styret i Nordland Arbeiderparti. Internasjonalt arbeid og et felles ansvar for et globalt arbeidsliv er godt forankret i både Arbeiderpartiet og Fagforbundet.

23.05.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 23.05.2022

"Det er et viktig steg i rett retning å få Arbeiderpartiet som samarbeidspartner i dette prosjektet" sier nestleder i Fagforbundet Nordland Line Tollefsen. "Men helt ærlig var det ikke noen vanskelig oppgave å få dem med. De har allerede dyktige politikere som jobber aktivt i dette feltet." En av dem er stortingspolitiker Karianne Bråthen fra Øksnes. Og det er hun som skal følge opp i Decent Work i Nordland.

Decent Work-prosjektet følger nøye med i ratifiseringen av ILO konvensjon C190 mot vold og trakassering i arbeidslivet.

Konvensjonen definerer vold og trakassering som “en rekke uakseptable former for atferd som har som mål, eller sannsynligvis fører til fysisk, psykologisk, seksuell eller økonomisk skade». Bestemmelsene omfatter alle som arbeider, inklusive praktikanter og lærlinger og personer som utfører plikter eller har autoritet som arbeidsgiver. Det gjelder i offentlig og privat sektor, formell og uformell økonomi, samt i alle deler av landet.

Konvensjonen er den første internasjonale avtalen som retter seg mot vold og trakassering i arbeidslivet. Den verdensomspennende #metoo kampanjen har bidratt til økt oppmerksomhet rundt denne typen overgrep.

Denne konvensjonen er viktig for arbeidsfolk i hele verden også i Norge. Nå skal kampen for å avskaffe vold og trakassering i arbeidslivet få mer plass, og samarbeidet mellom Fagforbundet Nordland og Nordland Arbeiderparti kan sørge for at målene vi har satt oss blir en realitet.

Line Tollefsen

Nestleder