Decent work - prosjektet er godt i gang.

Bilde

Bilde (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet Nordland avholdt fredag 13.mai ei samling for tillitsvalgte om ILO og ikke minst om konvensjon 190. Målet vårt er å lære oss mer om internasjonalt arbeid, hvordan vi kan påvirke og være aktiv i global arbeidslivspolitikk. Som innledere hadde vi Liz Helgesen fra Unio som har fulgt utarbeidelsen av C190 tett internasjonalt. Vi hadde våre egne innledere også: Hans-Kristian Stenestø fra Fagforbundets internasjonale sekretariat og Magnus Holfodt fra LOs internasjonale avdeling.

18.05.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 18.05.2022

ILO er unikt i FN-systemet med sin trepartsstruktur, bestående av fagforeninger, arbeidsgiverorganisasjoner og medlemslandenes myndigheter. Alle de tre partene har beslutningsmyndighet. ILO jobber for å nå målet om anstendig arbeid for alle gjennom fire hovedområder:

1. Arbeidstakerrettigheter - Fremme og iverksette internasjonale arbeidsstandarder og grunnleggende arbeidstakerrettigheter gjennom ILOs kjernekonvensjoner.
  2. Sysselsetting - Skape muligheter for full sysselsetting slik at alle kvinner og menn kan få anstendig arbeid, som kan gi levebrød, kompetanse og mulighet for investeringer og entreprenørskap.
  3. Sosial beskyttelse - Utvide adgangen til, og effekten av, sosial beskyttelse.

Sosial dialog - Fremme sosial dialog og samarbeid mellom uavhengig fagbevegelse, arbeidsgiverorganisasjoner og myndigheter.

Fredagens samling gikk også inn på prosessen med den nyeste ILO konvensjonen. Konvensjon nr. 190 om avskaffelse av vold og trakassering i arbeidslivet

Den første internasjonale avtalen mot vold og trakassering i arbeidslivet.

Konvensjonen definerer vold og trakassering som “en rekke uakseptable former for atferd som har som mål, eller sannsynligvis fører til fysisk, psykologisk, seksuell eller økonomisk skade». Bestemmelsene omfatter alle som arbeider, inklusive praktikanter og lærlinger og personer som utfører plikter eller har autoritet som arbeidsgiver. Det gjelder i offentlig og privat sektor, formell og uformell økonomi, samt i alle deler av landet.​

Konvensjonen er den første internasjonale avtalen som retter seg mot vold og trakassering i arbeidslivet. Den verdensomspennende #metoo kampanjen har bidratt til økt oppmerksomhet rundt denne typen overgrep.

Fagforbundet Nordland har nå et prosjekt som du kan følge som medlem, verneombud eller tillitsvalgt i Fagforbundet. Vi vil i løpet av prosjektperioden 2022 og 2023 sammen med våre fagforeninger løfte bevisstheten og kunnskapen om det globale arbeidslivet. Dette prosjektet vil gi kunnskap om ILO og konvensjoner som er internasjonalt og politiske saker for det globale arbeidslivet.

I prosjektet vil det være et særlig fokus på ILO konvensjon 190. Ved å synliggjøre yrkesfaglige utfordringer i tråd med ILO 190, og i dialog og samarbeid med søsterforbund ønsker Fagforbundet Nordland å påvirke politisk til at Norge og andre land ratifiserer konvensjonen.

Du trenger ingen forkunnskaper for å melde deg på dette. Har du lyst å lære mer om det internasjonale arbeidet. Meld deg på ved å svare på denne lenken: https://forms.office.com/r/cnHd0H5qHv

Det vil bli gjennomført opplæring og møter på Teams.

Ta kontakt for spørsmål

Fagforbundet Nordland.