Fornøyd med plass i DNB-styret og felles kronetillegg i hovedoppgjøret

Jannicke Telle Skaanes er leder for Fagforbundet Finans & Teknologi og ansatte representant i DNB-styret (Foto: Martin Halsos)

Jannicke Telle Skaanes er leder i Fagforbundet Finans & Teknologi og jobber i Den norske bank (DNB). Hun ble nylig valgt av bankens ansatte til å sitte i konsernstyret som deres representant.

12.05.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 12.05.2022

Vi har stilt henne noen spørsmål om hvordan hun som leder for en mindretallsforening fikk plass i styret, og hva hun synes om resultatet i hovedoppgjøret i finanssektoren.

Gratulerer med plass i DNB-styret. Hvorfor begynte du i DNB?

- Takk for det! Etter å ha studert økonomi var det naturlig for meg å jobbe i bank. Jeg hadde lenge ønsket å jobbe i DnB, fordi det gir mer trygghet og forutsigbarhet å jobbe i ett selskap med norsk ledelse. Tidligere jobbet jeg i nordiske Nordea, etter kort opphold i det spanske BNP Paribas.

Hvorfor valgte du å bli medlem i Fagforbundet Finans & Teknologi?

- Å være fagorganisert betyr mye for meg. Det er viktig å bevare godene vi har kjempet hardt for og å sikre fremtidige rettigheter. I har tidligere opplevd negativ og pressende verving fra et annet forbund. Gamle, utdaterte fagseiere ble trukket frem.  Og jeg bli kalt for free-rider og mer, hvis jeg ikke meldte meg inn. Det var helt annerledes da jeg ble rekruttert inn i LO. Da ble mulighetene og fordelene presentert. De solgte inn støtte fra gode lokale tillitsvalgte og fremhevet de beste medlemsfordelene.

Hvorfor valgte du til å stille som representant i DNB-styret?

- I DNB-styret vil jeg få kunnskap som er til stor fordel for Fagforbundet og oss arbeidstakere. Plassen gir også prestisje. Du blir mer respektert hvis du er styremedlem og ikke bare leder av en liten fagforening. Årsaken er det at du har de ansatte bak deg, og ikke kun dine egne medlemmer.

- Historisk har et YS-forbund hatt alle plassene. Det er viktig for meg at det er mangfold i styret og flere stemmer. Derfor fikk jeg til et samarbeid med Tekna, Econa og NITO om å sikre en av plassene. Ingen av fagforeningene visste på forhånd hvem som fikk inn sin representant. Det blir avgjort på bakgrunn av antall stemmer og krav til kjønnsbalanse i styret.

Hvordan fikk du folk til å stemme på deg?

- I valget kjempet Fagforbundet Finans @ Teknologi om styreplasser mot et YS-forbund som har over ti ganger flere medlemmer enn oss.  I utgangspunktet virket det umulig. Det er egentlig mer logisk å bruke ressursene andre steder, hvor vi har langt bedre muligheter for gjennomslag. Da valget begynte hadde vi allerede etablert et godt samarbeid med Tekna og NITO. Econa ble også inkludert i kampen, siden de også fikk tariffavtale på samme tidspunkt. Selv om vi har ulike verdier er alle opptatt av å sikre og trygge de ansatte, samt konsernet som fremtidig arbeidsplass. I valgkampen utgjorde vi et team. Vi utfylte hverandre og ga hverandre energi og engasjement. Våre partnere har svært dyktige tillitsvalgte. De kjenner historien og verdien av å være organisert. De har også stor kunnskap om konsernet og er en enorm ressurs for medlemmene sine. Jeg tror at denne energien ble førende i alt det innovative vi gjorde i valgkampen. Vi tok en solid andreplass med solid støtte fra tillitsvalgtteamene våre. Når de siste stemmene var avgitt, og vi avventet resultatene, var jeg trygg på at hver stein var snudd for å oppnå resultatet sammen.

Hva er din rolle i DNB-styret?

- Jeg er veldig opptatt av at konsernet sikrer seg for fremtiden gjennom bruk av ny teknologi. At virksomheten er godt innenfor med det grønne skiftet, og at alle oppgaver og prosesser utføres på en forsvarlig og bærekraftig måte, som står seg også for ettertiden.

Er du fornøyd med hovedoppgjøret?

- Når vi ønsker å opprettholde kjøpekraften for alle, mener vi det vi sier. Det var utrolig gledelig at alle partene ble enige om et kronebeløp på 13 000 til alle. Det utgjorde så godt som utover halvparten av lønnspotten. I finansnæringen er det vanlig å dele lønnspotten i to tredjedeler i lokale lønnsoppgjør og en tredjedel i et sentralt oppgjør. En prosentvis fordeling av lønnspotten var det verste som kunne skje oss. Økte bensin- og matpriser og rentekostnader treffer jo alle.  Et felles kronebeløp var en fantastisk seier for oss, og som vi har jobbet for lenge for.

Her kan du lese om finansoppgjøret 2022.