Gratulerer med dagen kamerater!

Tradisjonen tro arrangerer LO i Tromsø 1.mai frokost på kontoret til Fagforbundet Tromsø Det var mange kamerater som var samlet til 1. mai-frokost i år. (Foto: Fagforbundet Tromsø)

Vi gleder oss til å markere arbeidernes internasjonale kampdag der den hører hjemme: Ute blant folk!

01.05.2022 av Reinaldo Montalvao
Sist oppdatert: 01.05.2022

Hei kamerater, kjære medlemmer i fagforbundet, gratulerer med dagen.

To år etter pandemien er fagbevegelsen igjen samles for å feire 1. mai, og det er fantastisk.

Fantastisk fordi 1. mai er fagbevegelsens festdag, men ikke minst en kampdag. En dag hvor arbeidere samles i tog for å fortsette kampen for arbeiderrettigheter og bedre arbeidsvilkår for arbeidsklassen.

Lønn å leve av for alle yrkesgrupper

Vi i Fagforbundet gå i tog for å markere vår kamp om at vi vil en lønn å leve av for alle yrkesgrupper, hele og faste stillinger i arbeidslivet og lik muligheter for alle ansatte.

Alle yrkesgrupper i samfunnet jobber hardt for å opprettholde den sosiale velferdsstaten i landet vårt. Kamerater, uten styrke og engasjement fra arbeiderne, kan ikke en by, en stat og en nasjon bygges.

Denne krise merker usikkerheten i verdensøkonomien også her hjemme. Utgiftene øker for alle. Når nødvendigheter som strøm, mat og drivstoff blir dyrere, kjenner alle det. Men det rammer dem som tjener minst, aller hardest. De bruker en mye større del av lønna si på nødvendige varer, enn de som tjener mest.

Samfunnet går ikke rundt uten at er alle med!

Kamerater vi må jobber for å redusere forskjellene i arbeidslivet og i Norge.  Forskjellene går igjen i hvem som får faste, hele stillinger, og hvem som må ta til takke med deltid. Hvem som får muligheter for etter- og videreutdanning, og hvem som blir glemt når det gjelder kompetanseutvikling. Hvem som har de minst gunstige arbeidstidene og turnusene, de mest belastende oppgavene, og minst innflytelse over arbeidshverdagen.

Derfor har vi alltid og vil alltid kjempe for hele laget. De senere årene har vi sett hvor avhengig samfunnet er av mange forskjellige yrkesgrupper, både i privat og offentlig sektor. Fagforbundet mener at mål i arbeidslivet må være at alle yrkesgrupper skal ha et godt arbeidsliv, ei lønn å leve av og ei arbeidstid til å leve med. Derfor krever vi at hele dette laget av arbeidstakere skal ha godt lønnsoppgjør både assistenten, fagarbeideren og den høyskoleutdannede.

Velferd er lagarbeid.

Den norske modellen, med høy tillit og sterk solidaritet mellom mennesker har gitt oss det Norge vi har i dag. Gjennom en arbeiderklasse som har skapet sterke fellesskap, og kjempet for små forskjeller og like muligheter.Det vi trengs fortsatt. Arbeiderbevegelsens kamp nasjonalt og globalt er kanskje viktigere nå enn noensinne.

Det er ikke næringsliv som vil skape velferd. De som skaper rikdom og sosial velferd for en nasjon er arbeiderne. Til deg, arbeideren, som får ting til å skje. Gratulerer så mye med dagen din!

Ha en fin feiring - Sammen er vi sterkere!