- Alle må få reallønnsvekst

Leder av Fagforbundet Oslo, Roger Dehlin.

I dag kl. 12.00 ble LO Kommune Oslos tredje kravdokument overlevert kommunen. – Det aller viktigste for oss er at alle ansatte i Oslo kommune må få reallønnsvekst, sier Fagforbundet Oslos leder Roger Dehlin.

28.04.2022 av Bjørn Lodve Wikstrøm
Sist oppdatert: 28.04.2022

Fristen for å komme til enighet i hovedtariffoppgjøret 2022 er ved midnatt 30. april. Etter at Oslo kommune kom med sitt andre tilbud i går har det vært stor aktivitet for å prioritere og nedfelle kravene på vegne av de LO-organiserte arbeidstakerne i Oslo kommune.

Likt kronetillegg for alle

- Med den prisgaloppen vi har sett den siste tiden, er det ingen tvil om at vi må ha et solidarisk lønnsoppgjør. Vi finner oss rett og slett ikke i at de med lavere og midlere lønninger skal måtte stå igjen på perrongen når toget går. For det er disse som blir hardest rammet når prisene på strøm, mat, boliglån og drivstoff går opp. Vi må løfte fra bunnen av i slike tider, ikke motsatt. Da må lønnspotten bruken på å et likt kronetillegg for alle. Ingen kan få lov å stikke ifra i dette oppgjøret, slår Dehlin fast.

Dehlin, som er en del av forhandlingsledelsen i LO Kommune Oslo, beskriver årets oppgjør som krevende. – Vi har hele tiden sagt at vi forholder oss til rammene som oppgjøret i frontfaget og offentlig sektor gir, og forventer et oppgjør på minst samme nivå. Vi ser at de ulike forhandlingssammenslutningene alle har sine ønsker og innretninger, og de ikke nødvendigvis samsvarer helt med hverandre. Det er på den måten en krevende jobb som skal gjøres i forhandlingsinnspurten. Men vi håper fortsatt på å komme fram til enighet om en god forhandlingsløsning, som medlemmene kan være fornøyde med, forteller han.

- Det er utrolig viktig at hele laget av ansatte skal løftes, og at ingen stikker i fra. Vi har akkurat vært gjennom en pandemi som viser at vi trenger hverandre. Barnehageansatte, skoleansatte, helsearbeidere, renholdere, kontoransatte, renovatører og flere andre er viktige for å holde velferdssamfunnet i gang. Det er disse gruppene som merker det aller mest når strømregninga kommer, når boliglånet skal betales eller når man kommer til kassa med handlekurven. Disse må bruke en større del av lønna si til å dekke prisøkningen enn de med høyere lønn, påpeker Dehlin.

Videre framdrift

Vanligvis legger partene fram krav/tilbudsdokumenter i tre runder hver. Om forhandlingssammenslutningene ikke blir enige med Oslo kommune, går oppgjøret til mekling. Fristen for å bli enige om en forhandlingsløsning løper ut ved midnatt natt til 1. mai.

Nedenfor kan du lese alle våre tre kravdokument som er overlevert, samt Oslo kommunes to tilbud.