Eid mubarak!

Nazir Ishaq og Shazad Gul er barne- og ungdomsarbeidere på Lakkegata skole. De er begge medlemmer i Fagforbundet barn og oppvekst Oslo. (Foto: Martin Halsos)

Fastemåneden ramadan avsluttes med eid som i år faller på 2. mai. Vi har stilt Nazia Ishaq og Shazad Gul noen spørsmål om hvordan de vil feire høytidsdagen.

02.05.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 05.05.2022

Nazia Ishaq og Shazad Gul er begge fagutdannete barne- og ungdomsarbeidere. De jobber på Lakkegata skole og er medlemmer i Fagforbundet barn og oppvekst Oslo. De har fastet fra morgen til kveld i en måned og skal nå feire eid.

Eid mubarak! Hvorfor ble dere barne- og ungdomsarbeidere?

- Jeg liker å jobbe med barn og har tidligere jobbet fire år i barnehage, forteller Nazia Ishaq.

-  Jeg har jobbet lenge med barn. Jeg har tidligere jobbet i fritidsklubb og senere på en annen skole før jeg kom til Lakkegata. Det er en jobb jeg mestrer, sier Shazad Gul.

Hvordan er det å arbeide når dere faster under ramadan?

- For meg er det vanskelig de tre første dagene. Man kan få vondt i hodet, men så går det greit, sier Ishaq.

- Det viktigste med ramadan er å rense kropp og sjel. Og å lære hvordan de som ikke er like heldig stilt som en selv har det. Samt å beherske seg, legger Gul til.

Hvordan skal dere feire eid?

- Jeg skal være hjemme og kose meg. Mannen, og sønnen min, kler seg pent og går til moskeen for å be. Så er det gaver til barna. Det er vanlig å gi penger og barna kan gjøre det de vil med dem. På kvelden møter vi hele familien og spiser god mat, sier Nazia Ishaq.

- Jeg skal også feire med familien og spise sammen med dem. Og så gir jeg gaver til barna. Selv om jeg er voksen får jeg også en gave av foreldrene mine, ler Shazad Gul.

Hva er en fin måte å ønske en muslim en god eid-feiring?

- Du kan si eid mubarak, men du kan også si god eid. Det er like hyggelig, sier Gul.

Har dere noen ønsker med tanke på lønnsforhandlingene?

- Jeg ønsker en lønn som er like god som den jeg fikk i barnehagen. Nå er jeg timesansatt og da trenger jeg hver krone jeg kan få, sier Nazia Ishaq.

- Jeg ønsker også høyere lønn. Det er viktig å bli sett, og satt pris på, for den jobben man gjør. Derfor er det viktig å være fagorganisert, avslutter Shazad Gul.