Fornøyd med Fagforbundet Oslos budsjettkurs

Asma Ali Said og Hussain Ouguir, hovedtillitsvalgte i Fagforbundet pleie og omsorg Oslo. (Foto: Martin Halsos)

Som tillitsvalgt har du muligheten til å påvirke Oslobudsjettet til fordel for dine medlemmer. Vi har stilt noen spørsmål til Asma Ali Said og Hussain Ouguir som begge har vært på budsjettkurs.

01.04.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 01.04.2022

Aldri utlært

Asma Ali Said er miljøarbeider og hovedtillitsvalgt i Bydel Vestre Aker og styremedlem i Fagforbundet pleie og omsorg. Hun har bachelor i økonomi og utdanner seg for tiden til fagarbeider.

Hvorfor valgte du kurset?

- Jeg trenger mer kunnskap om budsjettprosessen. Og jeg har behov for å høre hvordan andre følger opp budsjettprosessen.

Har du lært noe nytt?
- Ja, man blir aldri utlært. I dag lærte jeg at byrådet starter budsjettprosessen før bydelene gjør det.

Kan du anbefale kurset til andre?
- Ja selvfølgelig. Både for de som ikke har vært med på budsjettprosessen før og for de som trenger repetisjon.

Har du noen erfaring med budsjettprosess i Vestre Aker?
- Jeg er vært med budsjettprosessen i to år nå.

Har du noen gode tips til andre som skal følge opp budsjettprosessen?
- Sett deg inn og bruk tid på dokumentene. Samarbeid med de andre fagforeningene.

Hva er dine ønsker for lønnsoppgjøret?
- Lik lønn for alle!

Har du noen planer for påskeferien?
- Det er første gang jeg på lenge at jeg har fri i påsken. Jeg skal besøke familie i Gøteborg.

Viktig kurs for tillitsvalgte

Hassan Ouguir er helsefagarbeider og hovedtillitsvalgt i Sykehjemsetaten.

Hvorfor valgte du kurset?
- Det er viktig for meg som HTV å ha god innsikt i budsjettforhandlingene, og hvordan de gjennomføres. Det er alltid viktig å vær med på kurs, og spesielt når det er et kurs i regi av Fagforbundet Oslo.

Har du lært noe nytt?
- Jeg har fått enda bedre forståelse av budsjettprosessen og hvordan den bør foregå. Jeg har også lært mer om budsjettpolitikken til Fagforbundet Oslo.

Kan du anbefale kurset til andre?
- Ja, det er et kurs alle tillitsvalgte bør ta for å ivareta medlemmenes interesser og for å kunne påvirke.

Har du noen erfaring med budsjettprosess i Sykehjemsetaten?
- Ja, jeg har vært med i budsjettprosessen til Sykehjemsetaten i mange år. Der har vi påvirket prosessen. Tidligere fikk vi lite informasjon, men i dag har vi uformelle møter med økonomidirektøren, ved siden av 14 f-møter (Møter som tillitsvalgte kan kreve etter paragraf 14F i hovedavtalen med Oslo kommune).

Har du noen gode tips til andre som skal følge opp budsjettprosessen?
- Som tillitsvalgt må du være initiativtaker. Du kan ikke vente at arbeidsgiver ber om innspill fra deg eller tar deg med på råd. Du bør også kontakte og koordinere deg med tillitsvalgte i Fagforbundet Oslo hele veien.

Hva er dine ønsker for lønnsoppgjøret?
- Ikke lokalt oppgjør!

Har du noen planer for påskeferien?
- Nei, sommerferie er tingen for meg.