Fare for storstreik i privat sektor

Kommer frontfagsforhandlingene i havn eller blir det streik?

Kommer frontfagsforhandlingene i havn eller blir det streik? (Foto: Angel Nieto)

Det er fare for storstreik i privat sektor fra 1. april. Dette er fristen for riksmekleren til å mekle fram enighet mellom Fellesforbundet og Norsk Industri i det som kalles frontfaget. Det er ikke uvanlig at partene velger å forhandle på overtid, altså utover natta og kanskje morgendagen. Men blir de ikke enige er det streik fra fredag 1. april.

31.03.2022 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 10.01.2023

Frontfaget er viktig for alle lønnstakere fordi dette oppgjøret setter rammen for de øvrige oppgjørene. Bakgrunnen for denne praksisen er at nettopp dette oppgjøret omfatter den delen av industrien som konkurrerer med utlandet og dermed er viktig for at vi skal beholde konkurranseevnen med utlandet og sikre høy sysselsetting.

Les mer om lønnsoppgjøret.

Mulig streik allerede 1. april

Søndag 27. mars ble det brudd i den frivillige meklingen i det viktige frontfagsoppgjøret mellom Fellesforbundet og Norsk Industri. Riksmekleren kalte inn partene til tvungen mekling mandag 28. mars. Om partene ikke blir enige om lønnsoppgjøret innen 1. april, går 27.600 industriarbeidere ut i streik.

– Det kommer til å bli et veldig vanskelig oppgjør, slo riksmekler Mats Ruland fast da Fellesforbundet brøt forhandlingene med NHO 15. mars.

Les mer om hvor det kan bli streik hos frifagbevegelse.no

Startskudd for kommuneoppgjøret

Onsdag 6. april møtes partene i kommuneoppgjøret for første gang i vårens lønnsoppgjør. Da vil de ulike hovedsammenslutningene fremme sine krav overfor arbeidsgiveren KS. Dette er det tariffoppgjøret som omfatter flest av Fagforbundets medlemmer, og det er knytta høye forventinger til det.

For Fagforbundet har det vært viktig å formidle at vi krever at hele laget skal med. Alle skal få et godt lønnsoppgjør, ikke bare enkelte grupper. Vi ønsker også en god sosial profil og at forskjellene minskes snarere enn at de økes.

Følg med på tariffkalenderen

For Fagforbundet er alle medlemmer like viktige og vi vil formidle informasjon om hvert enkelt oppgjør så raskt og presist det lar seg gjøre. Oversikt over «ditt» lønnsoppgjør, uansett om du jobber i for eksempel sykehus eller i kirken, finner du på fagforbundet.no. Kalenderen blir oppdatert så snart datoene for de ulike oppgjørene blir kjent.

Alt om tariffoppgjøret og tariffkalenderen.