Nei til statlig tvangsregulering av Oslo universitetssykehus

Bilde av bygg 1 på Ullevål sykehus en vinterdag.

Bilde av bygg 1 på Ullevål sykehus en vinterdag. (Foto: Martin Halsos)

Uttalelse fra Fagforbundet Oslos representantskap 23. - 24. mars 2022.

25.03.2022
Sist oppdatert: 25.03.2022

Den planlagte endringen i Oslo Universitetssykehus har vært høylytt diskutert i mange år, og det er stadig nye argumenter for hvorfor de ikke bør gjennomføres.

Oslo kommunes Plan- og bygningsetat har behandlet saken, og mener den ikke kan gjennomføres innenfor gjeldende reguleringer. Etter ny behandling sendes en revidert plan ut på en ny høringsrunde

Skulle Plan- og bygningsetaten etter ny behandling vedta at planene ikke kan gjennomføres, lar sykehuset seg ikke realiseres. Men det er en utvei der Regjeringen kan overstyre lokal behandling og vedta statlig regulering, noe som Helseminister Ingvild Kjerkhol allerede har sagt vil bli aktuelt.

Et bredt flertall i Oslo bystyre, minus Oslo Høyre, har vedtatt at de ikke støtter en statlig regulering og ber Stortinget gå imot.

Fagforbundet Oslo stiller seg kritisk til planene om statlig regulering, og ber om at Oslo kommunes reguleringsmyndighets behandling og konklusjoner respekteres.

Vi oppfordrer Stortinget til å si et rungende nei til en slik overkjøring, og lytte til lokaldemokratiet i Oslo.