Vi trenger flere fagarbeidere nå!

helsearbeider

helsearbeider (Foto: Fagforbundet)

Uttalelsen fra representantskapet i Fagforbundet Nordland.

09.03.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 09.03.2022

Vi trenger flere fagarbeidere nå!

Fagforbundet Nordland mener prosjektet Menn i Helse og prosjektet Kvinner i Helse har funnet gode virkemidler for å rekruttere flere til Helsesektoren. De grepene som prosjektet har lagt til rette for i forbindelse med veien til fagbrev, er det uten tvil behov for når vi ser at mangelen på kvalifisert arbeidskraft øker i denne sektoren. Vi ønsker for øvrig ikke å starte en evaluering av dette prosjektet nå midt i perioden, men vil følge prosjektet aktivt og være med på utvikling og evaluering ved endt prosjektperiode.

Fagforbundet Nordland krever imidlertid at arbeidsledige kvinner, og kvinner og menn uten fagbrev som jobber i virksomheter med helse og sosialfaglige arbeidsfelter i samme aldersgruppe som i Menn i Helse/Kvinner i Helse, altså mellom 25 og 55 år gis samme lettelser i kravet for å ta fagbrev.

I årene fremover ser vi at det vil bli stor mangel på utdannet fagpersonell. For å utdanne seg som fagarbeider i kan du blant annet ta et utdanningsløp der realkompetanse er tellende. Jobber en i 5 år i 100 % stilling eller 8000 timer har en nok kompetanse til å kunne avlegge fagprøven. Prosjektet Menn i Helse viser at det er mulig å lempe på dette kravet for å få god og kvalitetsmessig arbeidskraft raskt i en sektor som skriker etter folk.

I kommuner og sykehus er mange ansatt i små stillinger. Når det skal telles 8000 timer vil der ta svært lang tid før en har oppnådd kravet. Med det store behovet som per i dag er for utdannet fagpersonell så mener Fagforbundet at kravet til antall timer må enders på sikt. Det er nok nødvendig å se på hele denne ordningen, og i etterkant av endt prosjektperiode vil det være mye god erfaring å hente. Men det er fortsatt slik at kvinner som i dag jobber deltid som assistenter i Helse og omsorg. Vi kan ikke legge til rette for eller gå med på denne forskjellsbehandlingen mellom menn og kvinner. Menn og kvinner må ha like muligheter til å ta fagbrevet. Og med de store rekrutteringsproblemene som kommunen og sykehusene nå opplever så må kravene senkes. Vi trenger alle kvinner og menn vi kan få tak inn i helse og omsorgsyrker.

Tore Jakobsen

På vegne av representantskapet