Innspill til strategi for prehospitale tjenester Helse Nord

Fagforbundet takker for muligheten til å komme med innspill til denne høringen. Fagforbundet er en organisasjon med nesten 400 000 medlemmer og har medlemmer i både privat og offentlig sektor, herunder Helseforetak.

08.03.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 08.03.2022

Vi kan langt på vei stille oss bak denne høringen, og de utfordringer som her er synliggjort. Vi ser at det er/kan være forbedringer og potensiale for utvikling i prehospital tjeneste. Vi tar forbehold om at det kan komme endringer i forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) og forutsetter at Helse Nords strategi også tar høyde for dette. Høringsfristen for denne er satt til 1.mars 22.
I Helse Nords arbeid med delstrategi for personell, utdanning og kompetanse (PUK) kan det også komme forslag til endringer som må implementeres i denne strategien. Fagforbundet vil be Helse Nord og foretakene i enda større grad enn før sette inn økt innsats på oppgavdeing og rett person på rett plass. Slik at vi kan sikre at vi bruker all tilgjengelig personell på best mulig måte.
Vi forutsetter at forslag til endringer som vil få konsekvenser for den ansatte mm gjennomgår de nødvendige drøftinger etter lov og avtaleverk med tillitsvalgte og vernetjenesten på alle aktuelle nivå.

Hele høringsutalelsen ligger ved som vedlegg.