Gratulerer med dagen til alle landets kvinner

Fotballlag

Fotballlag (Foto: Fagforbundet)

Gratulerer med dagen! Fagforbundet Tromsø og Kvaløya Sportsklubb inngikk et nytt samarbeidsavtale for å markere den internasjonale kvinnedagen.

06.03.2022 av Reinaldo Montalvao
Sist oppdatert: 07.03.2022

Hei Fagforeningskamerater

Kvinners rettigheter er ikke bare viktig for kvinner, men for alle. En avgjørende del av det å skape en bedre verden er å styrke kvinners posisjon i samfunnet.

Vi liker å tro at Norge er ett av verdens mest likestilte land, og at kvinner og menn har kommet langt i arbeidet for likestilling, men slik er det ikke. Vi fortsette å oppleve at:

• arbeidslivet er kjønnsdelt
  • majoriteten av kvinner velger tradisjonelle yrker og mange jobber deltid
  • menn tjener gjennomgående mer
  • menn får høyere pensjoner
  • Nesten én av ti kvinner er utsatt for seksuell trakassering på jobben
  • Kvinner i heltidsstilling får lavere inntekt fordi de jobber i yrker med lavere lønn.
  • kvinner med hele stillinger får mindre i tillegg og i bonuser enn menn.

Fagforbundet mener det er nødvendig med flere endringer i arbeidslivet for at kvinner skal få ei rettferdig lønn. Vi må løse deltidskrisa og skape en heltidskultur også i de kvinnedominerte yrkene. Da blir det ei forutsigbar lønn de kan leve av. Og vi må slå ned på forskjellsbehandlinga av kvinner og menn på den enkelte arbeidsplass. Da sikrer vi lik lønn for likt arbeid.

La oss stå sammen i kampen for å støtte den internasjonale kvinnedagen, og bruke dagen til å markere kvinners kampsaker og rettigheter.

Likestilling på Fotballbanen, i arbeidsliv og i samfunnet

Fotballbanen er ved siden av arbeidslivet en av de viktigste arenaene for likestillingskampen i samfunnet.

Fagforbundet Tromsø inngikk i 2021 en samarbeidsavtale med Kvaløya Sportsklubb. Avtalen har bidrat til en positiv utvikling av fotball for jenter og kvinner i Tromsø.

Fagforbundet Tromsø og Kvaløya SK har gjørt i løpet av 2021 aktiviteter for  å øke bevisstheten om forskjellsbehandlingen som jenter og kvinner opplever i samfunnet. Samarbeidet har bidrat også til å styrke jenters kjennskap og kunnskap om Fagforbundet som en støttespiller i arbeidslivet.

Den nye samarbeidsavtalen med Kvaløya Sportsklubb gjelder for hele 2022.Damelaget skal spille med Fagforbundets logo på sine fottballdrakter.

– Sammen skal vi fortsette å synliggjøre hvordan vi kan motvirke forskjellsbehandlingen, bidra til at jenter får bedre muligheter til å satse på idretten sin og for at kvinner får bedre arbeidsvilkårene på arbeidsplassen, sier Reinaldo Montalvao leder i Fagforbundet Tromsø.

GRATULERE MED KVINNEDAGEN!

Fagforbundet Tromsø oppfordre alle om delta på 8. mars arrangementer rundt i landet.

Sammen skaper vi et likestilt samfunn!