Samfunnet er helt avhengig av flere fagarbeidere i fremtiden for å møte samfunnets behov.

Uttalelse fra representantskapet i Fagforbundet Nordland.

01.03.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 02.03.2022

Fagforbundet Nordland krever enda tydeligere satsning på lærlingene. Behovet for lærlingene er allerede stort, og kommer til å bli enda større. Nok utdanning av fagfolk kommer til å være en stor utfordring fremover.

KS har en uttalt målsetning om at kommunene skal ha to lærlingplasser pr. 1000 innbyggere. Nordland fylkeskommune vedtok i februar 2019 å innføre en læreplassgaranti for elever i videregående utdanning. Fagforbundet Nordland forventer og krever at dagens regjering tilrettelegger slik at kommuner, fylkeskommunen, sykehus og øvrige arbeidsgivere i større grad kan ta sitt ansvar for rekruttering og utdanning av fagarbeidere.

Vi må også bidra til at det blir mer attraktivt å være lærling blant annet gjennom:

• At regjeringen tilrettelegger mer for at det blir flere praksismuligheter i arbeidslivet for elever både på ungdomskolen og i videregående opplæring, da dette kan bidra til å øke interessen rundt yrkesfagligutdanning.
  • At det må kvalitetssikres at lærlingen får den opplæringen og oppfølgingen den har krav på. Det må også sikres god opplæring av veiledere. Det må settes krav til at en veileder skal ha tilstrekkelig og riktig opplæring i henhold til den yrkesgruppen den skal veilede i, og at veilederen skal ha samme yrkesbakgrunn som den lærlingen den veileder. I tillegg kreves det at veilederen til enhver tid skal være faglig oppdatert innenfor sin yrkesgruppe, og ha muligheten til å tilegne seg ny fagkunnskap kontinuerlig.
  • Lærlingenes rettigheter og muligheter til å få fulle og faste stillinger etter endt læretid må sikres.

Fagforbundet Nordland er opptatt av lærlingen, yrkesfag og ikke minst yrkesstolthet, og nå er det på tide å at den nye regjeringen tar tak, hører på oss og satser på framtida.

Tore Jakobsen

Regionleder