Styrking av kommuneøkonomien for en bedret eldreomsorg.

Illustrasjonsfoto

Uttalelse fra representantskapet i Fagforbundet Nordland.

01.03.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 02.03.2022

Styrking av kommuneøkonomien for en bedret eldreomsorg.

1.218 personer av de som døde på sykehjem i 2020 hadde underernæring eller sult som dødsårsak, kunne Helsedirektoratet opplyse om nylig. Og i tillegg viser forskning at 60% av hjemmeboende eldre som blir innlagt på korttidsplass ved sykehjem eller sykehus er underernært eller feilernært.

Dette er forferdelige og uverdige tall som må tas på alvor.

Vi har derfor store forventninger nå til en styrket og forbedret kommuneøkonomi slik at kommunene skal kunne ansette flere kvalifiserte medarbeidere og/ eller gi dagens ansatte med små stillingsbrøker hele og fulle stillinger.

Med de lovnader som den nye regjeringen kom med i valgkampen, forventer vi nå at denne viser ansvar slik at de eldre får en bedre og akseptabel livssituasjon ved f.eks. at det bygges ut for flere dagtilbud, samt at de som trenger ekstra oppmerksomhet sikret god oppfølging.

Vennlig hilsen

Fagforbundet Nordland