Penger, ikke prosenter

Et kronetillegg vil gi mer til de som har minst. Derfor ber Fagforbundet stort sett om kronetillegg og ikke prosenttillegg i lønnsoppgjøret. (Foto: Fagforbundet)

Det er store forventninger til årets lønnsoppgjør. Folk venter, med rette, et lønnsløft som gir en reell økning i kjøpekraften. Fagforbundet krever at lønnsoppgjøret gis som et kronetillegg, ikke et prosenttillegg. Se hvorfor!

24.02.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 15.02.2024

"Fagforbundet krever kronetillegg i lønnsoppgjøret" - hørt det før? Fagforbundet krever som regel kronetillegg - i stedet for prosentillegg - i lønnsoppgjørene, fordi vi mener det minsker forskjellene mellom folk.

Et kronetillegg er et tillegg på et bestemt beløp mens et prosenttillegg gis som en avtalt prosentandel av den lønnen du har. Fagforbundet ønsker i størst mulig grad kronetillegg siden dette gir størst uttelling for dem med lavest lønn.

Ulik sosial profil

Her er et forsøk på en enkel forklaring på denne forskjellen: Hvis du tjener 500 000 kroner i året vi et tillegg på 20 000 kroner bety en økning på fire posent, men hvis du tjener en million vil de samme 20 000 kronene bare utgjøre to prosent av lønna. Altså: De med minst får mest.

Med prosenttillegg blir bildet et annet: Hvis alle fikk 4 prosent ville de med 500 000 i året få et tillegg på 20 000, mens de med en million ville få 40 000 i lønnsøkning. Det betyr at de med høyest lønn ville fått mest, igjen.

Hvorfor blir forklart i videoen under.

Prosenter gir mest til de som har mest fra før

Kort fortalt er det sånn at hvis du tjener 400 000 kroner, vil to prosents lønnsøkning bety 8 000 kroner. Men den samme prosentøkningen betyr 20 000 kroner hvis du tjener en million kroner.

Derfor foreslår vi en annen løsning: vi regner ut hva prosentøkning i lønn blir i kroner, og fordeler det jevnt ut. Fagforbundet mener det ikke ikke alltid er rettferdig at de som tjener mest fra før skal få mest i lønnsøkning.

Les mer om hva Fagforbundet krever i lønnsoppgjøret

Prosenttillegg med viktig virkning

Kronetillegg vil dessuten sørge for noe "magisk": over tid vil det virke utjevnende på lønnsforskjellene i samfunnet.