Ulikhet i Norge

Forskning viser at små forskjeller skaper gode samfunn. Men den økonomiske ulikheten har økt i Norge de siste årene. Fagforbundet ønsker å motarbeide forskjellene mellom fattig og rik, for et Norge med små forskjeller.

Mindre ulikhet gir mer tillit

– Nordmenn stoler mer på hverandre enn folk i andre land, sa programleder Harald Eia i NRK-serien Sånn er Norge. Det er en direkte sammenheng mellom mindre økonomisk ulikhet og høy tillit i samfunnet.

Høy tillit redder liv, det er mer effektivt og sparer penger. Det er umulig å se for seg at vi kunne bygget velferdsstaten uten høy tillit til hverandre. I et samfunn med tillit kan barna dine få mer frihet, du føler deg tryggere når du går på gaten og sjansen for at du får tilbake lommeboken du mistet er større. Det er rett og slett bedre for alle.

Les også: Fagforbundet mener at tillit er en forutsetning for gode, offentlige tjenester.

Utjevnende lønnspolitikk

Det er lett å argumentere for at noen grupper bør ha høyere lønn som premiering eller for å øke rekrutteringen. Men det er hele laget som sørger for at samfunnet går rundt. Hvis noen skal ha mer, får andre mindre. Vil man ha små forskjeller i Norge, så må hele laget få et godt lønnsoppgjør.

Etter år med blå økonomisk politikk er det flere tiltak som må gjøres for å få mindre forskjeller i Norge:

• Lønnspolitikken må virke utjevnende. Enkeltgrupper skal ikke premieres på bekostning av andre, hele laget skal ha lønnstillegg.
  • Vi må ta tilbake den politiske kontrollen over strømmen og strømprisene.
  • En omfordelende skattepolitikk
  • Gode, universelle velferdsordninger

Om noen skal ha mer, betyr det at andre får mindre.
Det er ikke sånn at noen grupper har gjort seg
fortjent til mye mer enn andre. Vi er avhengige av hele laget. Velferd er lagarbeid.

Mette Nord, leder i Fagforbundet