Fagforbundet Nordland støtter bekymringen til PBL om det økende sykefraværet i barnehagene.

Fagforbundet Nordland er på lik linje med PBL bekymret for tilbudet innenfor barnehagene, både private og kommunale.

10.02.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 10.02.2022

De ansatte i barnehagene gjør en utrolig god jobb de står på hver dag slik at du og jeg kan gå på jobb og vite at når vi har levert dine, mine og våre barn så blir de godt ivaretatt hele dagen. Barnehagen skal gi trygg og god omsorg og samtidig stimulere til lek og utvikling på barnas premisser.

Vi har dyktige ansatte som står på til en hver tid for at barna skal ha en god og innholdsrik dag i barnehagene, disse ansatte er vi avhenglig av for at samfunnet skal gå videre.

Hvordan skal samfunnet ellers holde hjulene i gang dersom barnehagene må stenge? Vi må ikke undervurdere hvor viktig denne velferdsordningen er for å tilrettelgge for at vi andre kan være i arbeid, samtidig som barnehagen er en viktig arena, der barn får utviklet seg i trygge og stimulerende omgivelser finne venner, leke og lære.

Vi er helt enige i at regjeringen snarest mulig burde gi barnehagene vi har i Norge de verktøyene de trenger i regelverket for å manøvre seg gjennom de svært krevende ukene og månedene som kommer.

Ann-Merethe Larsos Kristensen.

Leder av yrkesseksjon Kirke, Kultur og Oppvekst