Flere aktivitører til omsorgsektoren

Fagforbundet Nordland har på grunnlag av den forsterkede utvikling av demente og eldre syke de kommende år, tilrådd fylkeskommunen at den snarest etablerer Vg2 Aktivitør, da vi formoder at denne faggruppe i tiden framover vil bli etterspurt.

07.02.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 07.02.2022

Når aktivitøren blir trukket spesielt fram så har det sammenheng med antall demente som er i betydelig vekst, da fra 100 000 i dag nasjonalt, til en fordobling i løpet av de kommende 30 år. I tillegg er det et stort antall eldre, også syke eldre, hjemmeværende og på institusjon med behov for alternative faglige oppfølginger. Og til sist så kan det være både barn, ungdom og voksne som er i en livssituasjon som trenger den faglige oppfølging og støtte som nettopp aktivitører kan gi.

Årsaken til at det etter hvert har blitt svært få aktivitører ved våre institusjoner skyldes mangelfull rekruttering ved at tilbudet har falt bort fra de videregående skolene i fylket.

Og ser vi på aktivitøren i sammenheng med Regjeringens kompetansereform Leve hele livet, så vil dette være ett av tiltakene med tanke på å bedre den fysiske og mentale helse for så mange. Og når samme Regjering nå vil styrke bemanningen innenfor helsesektoren, og at vi innenfor vårt forbundsområde arbeider for «rett person på rett plass», så vil aktivitøren bli veldig aktuell i denne sammenheng.

Vi vil være veldig på for å bistå i rekrutteringen av aktivitører når fylkeskommunen igangsetter tilbudet ved en eller flere videregående skoler i fylket.

Med vennlig hilsen

Gunnar Pedersen                                                          Bjørn-Roger Steen

Leder av pensjonsitutvalget                                       Leder av yrkesseksjon helse og sosial

Fagforbundet Nordland                                              Fagforbundet Nordland