Kvalitet i barnehagen - Rett person på rett plass

viele bemalte bunte Kinderhände

viele bemalte bunte Kinderhände (Foto: ©Tanja - stock.adobe.com)

PRESSEMELDING – 03.02.2022 Fagforbundet Nordland har mottatt svar på vårt brev til kunnskapsdepartementet av 08.12.21. Her er pressemeldingen vår, med svaret fra statsråden.

07.02.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 07.02.2022

Fagforbundet Nordland er glad for å se at regjeringen er opptatt av god kvalitet i barnehagen. Vi takker for et tydelig svar fra kunnskapsdepartementet.

Det er godt å se at vi har en statsråd som er opptatt av at ansatte skal være mest mulig av sin arbeidstid i lag med barna. Fagforbundet er fremdeles bekymret for at det ikke er nok bemanning til de oppgavene som skal løses. Men dersom partene nå følger opp arbeidet med kompetanseplaner og er ærlige om hvem som trenges for utføre alle oppgavene rundt barna, så blir dette bra for alle.

I svaret som vi har mottatt er den største seieren at regjeringa legger til rette for at fokuset blir «Rett person på rett plass». Og at den økte bemanningen, både av pedagoger og fagarbeidere må hovedsakelig gå til kontaktnært arbeid med barna og ikke til administrasjon og rapportering. Kvaliteten økes når vi får økt voksentetthet i barnehagen og de ansatte fra alle utdanningsnivå får brukt kompetansen sin sammen med barna.

Vi håper at det snarest settes ned partssammensatte utvalg nasjonalt, som jobber med å legge til rette for at politikken i Hurdalsplattformen, innspillene i vårt brev og statsrådens svar blir en realitet.

Våre medlemmer som jobber i barnehagene er slitne nå. Det har vært ei tøff tid. Nå må vi sammen sørge for at det er lek, utvikling og trygghet som får mest plass fremover.

Svaret fra Kunskapsdepartementet:

Kvalitet i barnehagen Rett person på rett plass(551694).pdf