Partene i Oslo kommune oppfordrer ansatte til å vaksinere seg

Å ta vaksine er frivillig.

Å ta vaksine er frivillig. (Foto: Syda Productions / Mostphotos)

Fagforeningene og arbeidsgiver Oslo kommune har en klar beskjed til deg som ansatt: Takk ja, når du får tilbud om vaksine!

15.12.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 15.12.2021

-Fagforbundet Oslo oppfordrer ansatte i Oslo Kommune om å takke ja til tilbud om både influensavaksine og tredje dose av koronavaksine. Vi må sammen ta det solidariske ansvaret å håpe at vi kan få en mer normal hverdag igjen, sier Roger Dehlin som leder Fagforbundet Oslo.

Her er den felles oppfordringen fra LO Kommune Oslo, Unio, Akademikerne, YS-K Oslo og Oslo Kommune i sin helhet:

Fått tilbud om vaksine? Takk ja!

Smittetrykket i hovedstaden er fortsatt høyt, og den nye virusvarianten Omikron skaper usikkerhet. Influensasesongen står på trappene og kan komme til å bli tøffere enn hva vi er vant til. Årsaken er at vi ikke hadde influensa i fjor som en følge av strenge smitteverntiltak. Den naturlige immuniteten mot influensa i befolkningen ble derfor ikke bygget opp på vanlig måte.

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler vaksine for å beskytte seg selv og andre. Vaksinasjon bidrar til å begrense smitten i samfunnet, slik at vi alle gradvis kan komme tilbake til en mer normal hverdag. Når du får tilbud om vaksine, herunder koronavaksine dose 3, oppfordrer derfor partene i Oslo kommune alle ansatte om å følge FHI sine anbefalinger og takke ja til det. På den måten reduserer du risikoen for at du blir smittet selv. Du bidrar også til å redusere smittespredning til for eksempel beboere, kolleger og egen familie.

Oslo kommune er landets største arbeidsgiver. Vi har lenge levd med usikkerhet og uforutsigbare dager for alle. Høy vaksinasjonsdekning hos ansatte i Oslo kommune vil gi redusert forekomst av influensa og korona hos dem som kan bli alvorlig syke. Som vaksinert har du dessuten mindre risiko for å bli alvorlig syk og måtte være hjemme fra den viktige oppgaven du utfører for samfunnet. Du bidrar også til å beskytte dem som ikke kan vaksinere seg, for eksempel på grunn av underliggende sykdommer.

Felles oppfordring fra partene i Oslo kommune:

Gjør det for deg, gjør det for Oslo!