Tre fortellinger om kommunalt trepartssamarbeid

Trepartssamarbeid kan være nøkkelen til å løse utfordringer du har som tillitsvalgt. (Foto: Mostphotos)

Hva gjør du som tillitsvalgt eller leder når sykefraværet bikker 20 prosent og arbeidsmiljøet lider? Hva gjør du hvis ordføreren tenker på konkurranseutsetting fordi sykehjemslegen vurderer stenging av deler av sykehjemmet? Hvordan håndterer du som fersk tillitsvalgt utfordringer som startet lenge før din tid? Fagforbundet har laget film fra tre arbeidssteder som løste utfordringene ved hjelp av trepartssamarbeid.

06.10.2021 av Nina Monsen
Sist oppdatert: 31.05.2023

Dette er eksempler på reelle utfordringer på noen arbeidsplasser. Du har kanskje stått midt opp i liknende problemstillinger som tillitsvalgt? Det er hjelp å få.

Bruk trepartssamarbeidet

Fagforbundets svar på slike utfordringer er: bruk kommunalt trepartssamarbeid som arbeidsmetode for å utvikle kommunale tjenester og sikre et godt arbeidsmiljø. Dette ble også redningen for tre kommuner som sleit med nevnte problemstillinger.

I en fersk film besøker vi Hommelvik Helsetun i Malvik kommune, Eid barnehage i Melhus og Dypedalsåsen sykehjem i Hvaler og får høre hvordan de samarbeidet for å løse sine utfordringer lokalt. I filmen møter du plasstillitsvalgte, ansatte, ledere og politikere som forteller hvorfor samarbeid blei løsningen for dem og hvorfor de anbefaler den løsninga til andre.

Ble del av en større gruppe

Katrine Lervik, plasstillitsvalgt på Eid barnehage forteller om hvordan hun som fersk tillitsvalgt gikk fra å tenke hun skulle ha rollen som «en som sto imot» til å bli en som er en del av en større gruppe. I gruppa ble hennes innspill om egne medlemmers ønsker tatt på alvor på lik linje med alle andres innspill.

– Filmen viser at samarbeid skaper innovasjon og at det lønner seg for alle. Når partene samarbeider mer enn det som følger av lov og avtaleverket skapes de gode resultatene, sier nestleder i Fagforbundet, Sissel Skoghaug i introduksjonen til filmen.

Samarbeid vinner tid

Fagforbundet har jobbet med kommunalt trepartssamarbeid som verktøy for utvikling av kommunen i snart 20 år. Sammen med forskningsinstituttet Sintef har Fagforbundet nylig fått dokumentert hvordan godt utviklingsarbeid blir til gjennom et aktivt trepartssamarbeid i kommunene.

I filmen møter du også Lisbeth Øyum, seniorforsker ved Sintef, som forteller om sine funn og understreker at samarbeid ikke er enn tidstyv, men tvert imot gjør at du vinner tid.

Vi anbefaler at du bruker litt tid på å se filmen. Hvis du ønsker mer informasjon om kommunalt trepartssamarbeid, ta kontakt med Fagforbundets omstillingsenhet.

Se filmen på Youtube