AKS-dag fører til idéhefte

Fem heldige vinnere av insekthotell og humlekasse skal lage idéhefte for miljøaktiviteter til glede for alle i Aktivitetsskolen i Oslo kommune (AKS).

25.08.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 25.08.2021

Drømmedag ble til AKS-dag

Da Vanessa Riviere overtok som yrkesseksjonsleder for kirke, kultur og oppvekst i 2018 ønsket hun å tilby noe ekstra til alle medlemmene i aktivitetsskolene.

- Jeg ønsket å tilby noe til alle AKS-ene og døpte den tidligere Drømmedagen om til AKS-dagen etter mål av barnehagedagen, forteller hun.

Drømmedagen baserte seg på forslag fra aktivitetsskolene og ble startet opp av Yrkesseksjonen for kirke, kultur og oppvekst den gang Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo ble til.

Dag ble til konkurranse

I 2019 var vennskap tema og alle aktivitetsskolene i Oslo ble invitert til en idrettsdag for vennskap. Det ble en suksess. På grunn av korona-pandemien, og fare for smitte, ble AKS-dagen avlyst i 2020. Da situasjonen var like prekær i begynnelsen av 2021 valgte yrkesseksjonen en annen vri på AKS-dagen:

-  I stedet for en egen dag laget vi en konkurranse med miljø og bærekraft som tema. På den måten kunne vi ta hensyn til smittevernreglene og likevel ha det gøy sammen, sier yrkesseksjonslederen.

Konkurransen gikk ut på at aktivitetsskolene ble invitert til å sende inn en miljøaktivitet, som de enten hadde gjennomført sammen med barna eller planlagt å gjennomføre med barna. Alle som sendte inn en aktivitet ville få et insekthotell og blant dem ville det trekkes tre som også ville få en humlekasse.

- Vi fikk inn fem flotte bidrag fra Vålerenga AKS, Sagene AKS, Boltløkka AKS, Stovner AKS og Lindeberg AKS. Det var vanskelig å velge og det ble besluttet at alle fem skulle få både insekthotell og humlekasse, forteller Riviere.

Miljøaktivitetene blir til idéhefte

Det er nå bestemt at det skal lages et idéhefte på bakgrunn av konkurransebidragene, som vil bli tilgjengelig for samtlige aktivitetsskoler i byen.

- På den måten kan alle barn som går på AKS i Oslo få glede av AKS-dagen 2021 og medlemmer og ansatte i AKS kan lære av hverandre og få nye ideer, avslutter Vanessa Riviere i yrkesseksjonen for kirke,kultur og oppvekst.