Slår et slag for likestillingskampen

Fagforbundet Tromsø og Kvaløya Sportsklubb samarbeider i kampen for likestilling på fotballbanen, i arbeidslivet og i samfunnet.

19.06.2021 av Reinaldo Montalvao
Sist oppdatert: 19.06.2021

Fagforbundet Tromsø inngikk en samarbeidsavtale med Kvaløya Sportsklubb. Avtalen skal bidra til en positiv utvikling av fotball for jenter og kvinner i Tromsø.

– Jentene på fotballbanene står i mange av de samme utfordringene som kvinnene i arbeidslivet, og ved å samarbeide med jentefotballen kan vi synliggjøre hverandres arbeid for likestilling, sier leder i Fagforbundet Tromsø, Reinaldo Montalvao.

Kvinner på fotballen og i arbeidsliv

6 av 10 toppseriespillere tjener under 100.000,- i året. 3 av 4 helsearbeidere jobber deltid.

Det er få kvinner som kan leve av fotball i Norge, de fleste spillerne må ha en jobb ved siden av.

Det er også få helsefagarbeidere som får en stor nok stilling til å kunne leve av den. De fleste faste stillinger som lyses ut er små deltidsstillinger, bare 1/5 del av utlyste stillinger er heltidstillinger.

Samarbeidsavtalen med  lokale fotballag

Fagforbundet Tromsø inngikk en samarbeidsavtale med Kvaløya Sportsklubb.

Avtalen skal bidra til å øke bevisstheten om forskjellsbehandlingen som jenter og kvinner opplever i samfunnet. Samarbeidet skal også bidra til å styrke jenters kjennskap og kunnskap om Fagforbundet som en støttespiller i arbeidslivet.

– Sammen skal vi synliggjøre hvordan vi kan motvirke forskjellsbehandlingen, bidra til at jenter får bedre muligheter til å satse på idretten sin og for at kvinner får bedre arbeidsvilkårene på arbeidsplassen, sier Montalvao.

SAMMEN ER VI STERKERE!