Representantskapsmøtet preget av valgkampen

Stortingsvalget sto i sentrum da Fagforbundet Oslo hadde sitt siste representantskapsmøte før sommerferien. Ved siden av det ble det vedtatt en uttalelse om situasjonen i Palestina og en hilsen fra barnebyen i Angola.

04.06.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 10.06.2021

Det ble partidebatt med inviterte gjester fra FrP, Høyre, Ap, SV og Rødt. Resultatet fra en medlemsundersøkelse om deres prioriteringer av saker i valgkampen på presentert, og det ble satt ned et utvalg som skulle se på en mer rettferdig boligpolitikk som er en av kampsakene i årets valg. Ved siden av det ble en uttalelse om situasjonen i Palestina vedtatt og møtet fikk en hilsen fra SOS barnebyer. Møtet ble holdt på Zoom 3. juni 2021.

Engasjerende partidebatt

Bjørnar Moxnes (Rødt), Kari Elisabeth Kaski (SV), Trine Lise Sundnes (AP), Heidi Norby Lunde (H) og Christian Tybring-Gjedde (FrP) var tilstede til en partidebatt om stortingsvalget. Vårt regjeringshåp Ap, SV og Rødt sto seg godt i debatten med Høyre og FrP. De kunne love en venstredreining til det beste for norske arbeidstakere og kommunesektoren, med nei til privatisering og budsjettkutt og ja til ny bolig og skattepolitikk.

Opprydding i SOS Barnebyer

Turid Wissen fra SOS Barnebyer kunne fortelle om en omfattende endring i organisasjonen etter at korrupsjon og overgrep ble avdekket med tilknytninger til ledelsen i den internasjonale organisasjonen. Det som skjedde var at varsler om brudd var blitt stoppet og forsøkt skjult. Det ble satt ned en gransking ledet av SOS Barnebyer Norge. Det har ført til at ofrene har fått kompensasjon og hjelp. Videre har både leder og nestleder av SOS barnebyer internasjonalt blitt byttet ut sammen med halvparten av senatet som er SOS Barnebyers høyeste råd. Fagforbundet Oslo ble også takket for vårt store engasjement og støtte til SOS Barnebyer.

Slik blir du fadder

Fordømmelse av Israels angrep mot Palestina

I forbindelse med Israels bombeangrep mot Palestina er det blitt skrevet en uttalelse som fordømmer Israels handlinger. Den ble vedtatt uten endringer av en overveldende flertall.

Her kan du lese uttalelsen.

Medlemmene på lag med Fagforbundet Oslo

Medlemmene er sjefen og en undersøkelse som Fagforbundet Oslos politikk er på linje med medlemmene. Det lover godt for valgkampen.

De viktigste sakene for medlemmene er: inkludering og kamp mot forskjeller, arbeidsliv og sykehus og helse. Undersøkelsen viste også at gruppa unge var mer opptatt av boligpolitikk enn andre grupper, og eldre mer opptatt av eldreomsorg.

Til sammen er over 6000 personer blitt spurt over hele landet.

Arbeidsgruppe skal se på ny boligpolitikk

En mer rettferdig boligpolitikk er på dagsorden etter at folk med vanlige lønninger er blitt sperret ute fra boligmarkedet i de største byene på grunn av en ekstrem prisøkning de siste årene. Fagforbundet Oslo ønsker å utarbeide en politikk for våre medlemmer på området. Det vil derfor settes ned en gruppe som skal levere et framlegg til neste representantskapsmøte. Fagforeningene vil bli bedt av gruppa om å komme med innspill og ideer på hvordan dette kan løses.