Viktig å være organisert under koronapandemien

YRKESPROFILEN: Monique Nyberget Hiller er barne- og ungdomsarbeider ved Nordvoll skole og autismesenter. Hun oppdaget betydningen av å være organisert under en mulig streik.

04.06.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 04.06.2021

Hvordan ser en vanlig dag på jobben ut?

- Jeg jobber på en spesialskole. Det er en veldig variert hverdag. Vi ledsager elever til og fra skole i taxi, gjennomfører pedagogisk opplegg både i skole og AKS-tid, er på turer, svømming og ulik ADL-trening ved siden av bistand til mat og stell. Relasjonsbygging, kommunikasjon og teamarbeid er viktige stikkord. Du bør nok også være litt robust, tålmodig og omsorgsfull for å gjøre den jobben vi gjør.

Hva er annerledes nå under koronapandemien?

- Vi forsøker å ha så tilnærmet ordinær hverdag som mulig. Men fleksibiliteten vi vanligvis har ved å tilhøre både skole og AKS-baser forsvinner når vi ikke skal krysse kohorter. Vi kan i mindre grad reise på turer. Hygiene alltid er viktig og vi har skjerpet og innarbeidet nye rutiner. Våre elever har rett på et tilbud på skolen selv om ordinære skoler rundt oss stenger ned. Det byr på utfordringer ved for eksempel sykdom eller karantener.

Hva savner du?

- Jeg savner større innsikt hos de som har utarbeidet retningslinjer for smittevernstiltak, forskrifter og annet i hva spesialskolene er, hvor ulike behovene er og hvordan driften må være for at elevene våre skal ha så godt tilbud som mulig. Ofte har jeg kjent på at vi står i spagaten mellom det å skulle opprettholde et godt tilbud og samtidig gi ansatte og elever et godt arbeidsmiljø. Vi kan ikke bare ansette flere for å dekke opp behov for personell. Det tar tid å bli kjent med elevene våre, deres behov og undervisningsopplegg. Også savner jeg å kjenne på at vi er mange elever og et stort kollegium. Kohortinndelingen gjør at det er mange vi ikke har jobbet med på lang tid. Som tillitsvalgt har hatt en god del hjemmekontor. Det er veldig ensomt i lengden for en som er glad i å omgås mennesker og jobbe i team.

Er det noe som har fungert bedre?

- Jeg synes vi er blitt gode på medvirkning under pandemien. Det har vært en bratt læringskurve for alle og mye nytt å sette seg inn i. Betydningen av å være fagorganisert har også blitt mer synlig for folk på jobben og ellers. Det synes jeg er positivt. Selv om jeg ser vi stadig har en lang vei å gå, er vi på rett vei.

Når og hvorfor valgte du å bli medlem i Fagforbundet?

- Jeg har alltid vært fagorganiser. Jeg har ikke vært i Fagforbundet hele tiden, men alltid i et LO forbund. Da jeg var lærling i en barnehage ble min pedagogiske leder tatt ut i streik. Hun forklarte hvorfor det ble streik og hvor viktig det er å være fagorganisert. Det var nok en viktig grunn til at jeg ble organisert så tidlig. Det minner meg på hvor viktig det er å snakke om fagorganisering for de nyansatte og de som skal inn i arbeidslivet.

Hvilke saker viktige for deg opp mot valget?

- For meg er det viktig at vi har et arbeidsliv som er rettferdig, har rom for alle og en velfungerende velferdsstat som ivaretar oss når vi trenger det. Jeg er og blir sosialdemokrat og ønsker et regjeringsskifte.