Trekk oljefondet ut av okkupasjonen - fordøm Israels overgrep mot palestinere

UTTALELSE: Fagforbundet Oslo krever at oljefondet trekker seg ut av okkupasjonen nå. Vi oppfordrer alle våre medlemmer til å signere oppropet.

03.06.2021
Sist oppdatert: 03.06.2021

Under bombingen av Gaza mistet 243 Palestinere livet 66 av disse var barn. 15 000 familier har mistet sine hjem, og over en halv million mennesker har ikke tilgang til strøm.

Det finnes ingen forholdsmessighet i krigen på Gaza. Dersom man bomber Gaza, vil man ramme uskyldige Palestinere. Palestinere som har levd i over et halvt århundre under okkupasjon, krig, fattigdom og isolasjon. En traumatisert befolkning som er sviktet av det internasjonale samfunnet.

Under den siste tids bombing av Gaza har det internasjonale samfunnet vært mer fokusert på Israels rett til å forsvare seg, heller enn å se hvordan Israel bevisst nører opp og provoserer frem angrep fra Hamas. For i denne historiefortellingen er man nødt til å være bevisst på hvilke interesser og motivasjoner som styrer Israel.

Israel ønsker å ha full kontroll over Jerusalem, og ønsker ingen inndeling i øst og vest-Jerusalem. Dette vises gjennom deres handlinger i Sheikh Jarrah, et Palestinsk nabolag i øst-Jerusalem. Der palestinske innbyggere blir trakassert og kastet ut av sine hjem. Samt Israels ønske om at det internasjonale samfunnet skal anerkjenne Jerusalem som Israels hovedstad og symbolsk flytte sine ambassader dit.

Historien viser oss at Israel ikke ønsker fredsavtaler, definerte grenser eller en tostatsløsning. Gjennom en offensiv bosetterpolitikk, undergraves tostatsløsningen og en fredelig koeksistens med Palestina. De ønsker, gjennom å gjøre livet til Palestinere så ulevelig som mulig, å fjerne Palestina fra kartet. Dette er det internasjonale samfunnet nødt til å anerkjenne dersom vi skal kunne prate om løsninger, virkemidler og hvordan vi skal kunne bidra til et fritt Palestina.

Fagforbundet Oslo krever en oppheving av blokaden av Gaza, en fullstendig tilbaketrekking av alle Israelske styrker fra Vestbredden og Øst-Jerusalem og en annerkjennelse av grensen fra 1967. Dette i tråd med FNs resolusjon 242 som også innebærer anerkjennelse av Øst-Jerusalem som Palestinas hovedstad, retten til retur for millioner av Palestinere som lever som flyktninger i dag og et uavhengig Palestina som kontrollerer sine egne grenser og styrer sin egen økonomi og befolkning.

Det internasjonale samfunnet må fordømme Israel for sine folkerettsstridige handlinger gjennom sanksjoner som boikott, de-investeringer og politisk press. En gjennomgang av beholdningen til Oljefondet viser at 64 selskaper i fondet investerer i, medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettigheter på okkupert palestinsk område. Fagforbundet og Norsk folkehjelp ønsker å få slutt på norsk støtte til Israels okkupasjon av de palestinske områdene og har lansert en kampanje for å få Oljefondet ut av selskaper som medvirker til dette.

Fagforbundet Oslo oppfordrer alle våre medlemmer til å gå inn på https://wtools.fagforbundet.no/oljefondet/. Ved å signere elektronisk sender du en personlig beskjed til Oljefondet, Finansdepartementet, Etikkrådet og Finanskomiteen for å legge press på disse aktørene til å handle.

Stopp okkupasjonen nå. Oljefondet ut av okkupasjonen. Ingen fred uten frihet for det palestinske folk!

Enstemmig vedtatt under representantskapet til Fagforbundet Oslo 3. juni 2021.