Savner elevene aller mest

YRKESPROFILEN: Mette Hartander er skolebibliotekar på Lambertseter vgs og har vært medlem av Fagforbundet i snart 25 år. Det hun har savnet aller mest i pandemien er elevene.

25.05.2021 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 25.05.2021

Hvordan ser en vanlig dag på jobben ut?

- Vanlige arbeidsdager (uten koronarestriksjoner) består av mange elever på biblioteket, stort sett hele dagen. Noens studerer, andre spiller brettspill, noen bare skravler. Min oppgave er å assistere ved behov for bøker, spill eller lignende, og ellers tilsyn. Når det er stille på biblioteket, går det en del tid til lesing, og oppdatering på nyere skjønnlitteratur, kurs/foredragsholdere, og ordinært bibliotekarbeid som katalogisering, hyllerydding, kassering og utstilling, sier Mette Hartander.

Hva er annerledes nå under pandemien? Hva savner du?

- På videregående skoler har det store deler av året vært fullstendig hjemmeskole, så hjemmekontor har vært det vanlige. Når skolen har vært åpen har det vært rødt nivå. Dette begrenser elevbesøk, og dermed mange vanlige oppgaver som ikke er mulig å gjennomføre/eller ikke er mening i å gjennomføre. Dagene blir veldig lange når det er fullstendig stillhet og ingen utlån eller aktiviteter. Så savner elevene aller mest. Synes på ingen måte restriksjonene gjorde arbeidsdagen bedre, nei.

Når og hvorfor valgte du å bli medlem i Fagforbundet?

- Jeg ble medlem av NKF i sin tid, må vel ha vært i 1997 eller der omkring. Den gang var jeg lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget, og har vært medlem nesten sammenhengene siden da. For meg er det en selvfølge å organisere seg og selv om jeg kan være uenig med moderorganisasjonen LO i enkelte saker, er det store fordeler å være medlem av et LO-forbund. I alle andre sammenhenger er jeg helt for å støtte "the underdog", men i arbeiderkamp er det viktig å organisere oss i store forbund - sammen er vi sterkest, sier Mette Hartander.

Hvilke saker viktige for deg opp mot valget?

- Som ved alle valg er kampen mot privatisering, konkurranseutsetting og velferdsprofitører viktig for meg. Samt Norges ansvar for mennesker på flukt. I år vil også kampen for en Rusreformen være viktig, og de ulike partiers standpunkt og argumentasjon i denne debatten har helt klart farget mine oppfatninger innen et valg.