Fare for streik i Tromsø kommune fra 27.mai

Det nærmer seg mekling i KS-oppgjøret. Hvis meklingen ikke fører fram er Fagforbundet Tromsø kampklare, og vil ta ut 113 medlemmer i streik 27. mai.

20.05.2021 av Reinaldo Montalvao
Sist oppdatert: 26.05.2021

Den 25. og 26. er satt av til mekling, og frist for enighet er satt til midnatt. Hvis partene i kommuneoppgjøret ikke lykkes, blir det streik for ansatte i Tromsø kommune fra arbeidstidens start torsdag 27. mai.

Fagforbundet Tromsø har i dag varslet Tromsø kommune om at 113 medlemmer blir tatt ut i streik, dersom meklingen om lønnsoppgjøret ikke fører frem.

Krever økt kjøpekraft til alle i kommunesektoren

Det er ansatte i mange yrkesgrupper som driver de kommunale velferdstjenestene gjennom hverdager og kriser. Derfor er det ikke bare noen yrkesgrupper, men hele laget av kommunalt ansatte som må få sikret kjøpekrafta. Dessuten må vi få gjort noe med den mindrelønnsutviklinga vi hadde i fjor.

– Det er alle ansatte, i mange yrkesgrupper, som driver de kommunale velferdstjenestene gjennom hverdager og kriser. Derfor må alle ansatte i kommunene få en god lønnsutvikling, sier Mette Nord leder i Fagforbundet.

Ble hengende etter

Leder i Fagforbundet Tromsø Kim Andre Guttomrsen viser til at lønnsveksten i privat sektor i fjor ble anslått til 1,7 prosent. I offentlig sektor ble det avtalt 1,7 prosent, mens fasiten i privat sektor ble 2,2 prosent. Denne mindre lønnsveksten ble tatt inn i LO Kommunes krav.

Ansatte i kommunal sektor havnet bak i fjor, og dette må kompenseres i år. Fagforbundet har en reguleringsklausul i protokollen fra i fjor som hjemler dette kravet.

Varsel om mulig plassfratredelse

Fagforbundet Tromsø har i dag medelt Tromsø kommune om mulig plassfratredelse fra og med 27 mai for 113 medlemmer.

Fase 1 inneholder de som i minst mulig grad vil ramme 3.person og/eller være fare for liv og helse.

Alle 113 medlemmene som eventuelt blit tatt ut i streik vil motta ytterligere informasjon på e-post og sms tirsdag 25 mai.

– Fagforbundet Tromsø håper på enighet i meklingen, men hvis det ikke lykkes, blir det streik, sier Reinaldo Montalvao, nestleder i Fagforeningen.