Oslo kommune: 1200 medlemmer kan bli tatt ut i streik

2. nestleder i Fagforbundet Oslo, Anna Elisabeth Uran.

2. nestleder i Fagforbundet Oslo, Anna Elisabeth Uran. (Foto: Fagforbundet Oslo)

25. og 26. mai er partene i lønnsoppgjøret i Oslo kommune kalt inn hos Riksmekleren. Hvis meklingen ikke fører fram tar Fagforbundet ut ca. 1200 medlemmer i streik fra 27. mai.

19.05.2021 av Bjørn Lodve Wikstrøm
Sist oppdatert: 19.05.2021

Fagforbundet Oslo har i dag varslet Oslo kommune om at ca 1 200 medlemmer blir tatt ut i streik, dersom meklingen om lønnsoppgjøret ikke fører frem. Streiken vil i såfall igangsettes 27. mai.

Skjermer smittesporing og vaksinering

-Vi har i dag meldt fra til kommunen hvem som blir tatt ut i en eventuell streik. Vi velger å skjerme smittesporing, vaksinering og tjenester som rammer liv og helse. Derfor vil ikke medlemmer som jobber med dette bli tatt ut i streik i denne omgang. Heller ikke sykehjemsetaten, velferdsetaten helseetaten, kulturetaten eller barne- og familieetaten berøres foreløpig, sier Anna Elisabeth Uran som er 2. nestleder i Fagforbundet Oslo.

Nordre Aker og Vestre Aker blir rammet

-Derimot så vil ansatte i barnehager, skoler, aktivitetsskoler og bydelsadministraasjon i Norde Aker og Vestre Aker tas ut i streik. Det samme vil en rekke medlemmer i de kommunale byggforetakene og de fleste andre etater, forteller Uran.

Rimelig krav fra kommuneansatte

Lønnsforhandlingene i Oslo kommune denne våren endte med i brudd mellom forhandlingspartene.

-Fagforbundet og de andre LO-organiserte forbundene som utgjør Kommuneansattes Hovedsammenslutning (KAH) fremmet et ansvarlig økonomisk krav innenfor rammen av frontfagsmodellen. Likevel viste arbeidsgiver ingen vilje til å innfri kravet. Dermed blir det mekling hos Riksmekleren 25. - 26. mai, uttaler Roger Dehlin som leder Fagforbundet Oslo.

Varsel til medlemmer som er tatt ut

Alle medlemmer som er med i streikeuttaket har fått varsel på sms fra fagforeningen sin. Dersom det blir streik er det kun medlemmer som har mottatt et slik varsel som skal streike.