Mellomoppgjøret i Oslo-kommune: Brudd i forhandlingene

(Foto: Ottesen, Steinar)

Partene i Oslo kommune kom ikke til enighet i årets tariffoppgjør, og har derfor valgt å gå til brudd. Dermed går oppgjøret til mekling hos Riksmekleren.

29.04.2021 av Bjørn Lodve Wikstrøm
Sist oppdatert: 25.05.2021

Kommuneansattes Hovedsammenslutning (KAH) har valgt å bryte årets tarifforhandlinger med Oslo kommune. KAH består av de fire LO-forbundene Fagforbundet, Fellesorganisasjonen, Skolenes Landsforbund og Creo, og er den største forhandlingssammenslutningen i Oslo kommune.

-Det var ikke mulig å komme til enighet. For oss var det rett og slett uakseptabelt med en ramme som gjør at våre medlemmer blir hengende etter resten av samfunnet, sier Fagforbundet Oslos leder Roger Dehlin, som fremholder at tilbudet fra arbeidsgiver ville betydd en nedgang i kjøpekraften for kommuneansatte.

Fjorårets hovedoppgjør resulterte i at arbeidstakere i frontfaget oppnådde et langt bedre resultat enn ansatte i Oslo kommune. I 2020 viste det seg at den reelle lønnsutviklingen ble høyere i frontfaget enn først antatt. KAH krevde at tillegget for mindrelønnsutviklingen skulle legges til ramma ved årets oppgjør. Dette var ikke Oslo kommune villige til å imøtekomme.

-Oslo kommune vil gjøre sine ansatte til lønnstapere etter dette året, der de ansatte har måtte håndtere en helt ekstraordinær situasjon. Det er det svært skuffende. Vi er klare for å ta kampen for en rettferdig lønnsutvikling for våre medlemmer, sier Dehlin.

Bruddet betyr at oppgjøret går til mekling hos Riksmekleren. Alle  KAHs krav vil overføres til mekling. Meklingsfristen er satt til midnatt 26. mai.