Mellomoppgjøret i Oslo kommune: Forhandlingene er i gang

F.v. Per Egil Johansen og Roger Dehlin leder forhandlingene på vegne av LO-organiserte i Oslo kommune. (Foto: Bjørn Lodve Wikstrøm)

I dag kl. 10.00 startet forhandlingene om mellomoppgjøret i Oslo kommune. –Kjøpekraften skal opprettholdes, krever Roger Dehlin, som leder Fagforbundet Oslo.

23.04.2021 av Bjørn Lodve Wikstrøm
Sist oppdatert: 23.04.2021

Det første kravdokumentet fra Kommuneansattes Hovedsammenslutning (KAH) er akkurat levert Oslo kommune. Sammenslutningen forhandler på vegne av Fagforbundet, Fellesorganisasjonen, Skolenes Landsforbund og Creo.

-For Fagforbundets del er det viktigste kravet at ansatte i Oslo kommune får en lønnsutvikling på linje med frontfaget i 2021. I tillegg må det kompenseres for at det i 2020 var en dårligere lønnsutvikling i Oslo kommune enn i samfunnet ellers. En slik kompensasjon er helt nødvendig for at våre medlemmer ikke skal bli hengende etter resten av samfunnet. Dette er innenfor frontfagets prinsipper, og vil derfor ikke være noe brudd med frontfagsmodellen, sier Roger Dehlin.

-Vi krever at lønnstillegget som gis i år skal være et likt kronetillegg for alle ansatte. Videre vil vi kjempe for at alle kronesatser i overenskomsten reguleres i tråd med prisveksten. Om disse satsene ikke justeres, er det noe våre medlemmer på sikt taper mye på, forklarer han.

-Vi ønsker at oppgjøret i sin helhet foregår gjennom sentrale forhandlinger. Det er med på å hindre økende lønnsforskjeller mellom grupper og mellom kvinner og menn. Derfor har vi inne et krav om at det ikke skal avsattes midler til lokale forhandlinger eller sentrale justeringer, forteller Dehlin.

Partene har frist fram til midnatt natt til 1. mai for å komme til enighet. Om partene ikke blir enige, vil oppgjøret gå til mekling.

Se KAHs første kravdokument her.