Offentleglova – en praktisk gjennomgang-nettkurs blir sett opp ein gang til!

Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet Vestland, i samarbeid med Fagakademiet AOF, har gleden av å invitere medlemmer i Fagforbundet Vestland til gratis nettkurs:

05.04.2021 av Svein Tore Heltne
Sist oppdatert: 05.04.2021

Offentleglova – en praktisk gjennomgang

– 4 timers digitalt kurs 28.04.21

-blir og sett opp 1. juni . påmelding på den andre lenka lenger ned i dokumentet.

Innsyn i forvaltningens dokumenter er en sentral demokratisk rettighet. Kurset gir en praktisk innføring i offentleglovas hovedregler.

Digitalt kurs onsdag 28. april 2021 fra 08:30 til 12:30

Målgruppe Kurset er retter seg mot saksbehandlere, ledere, arkivpersonale samt øvrige kontoradministrativt ansatte.

Innhold Offentleglova regulerer allmennhetens rett til innsyn i forvaltningens saksdokumenter. Det er viktig for offentlige virksomheter å kjenne til reglene på dette området. Kurset byr på en praktisk gjennomgang av loven og vil gjøre deltakeren tryggere i saksbehandlingen. Kurset gjennomføres digitalt med god mulighet for å stille spørsmål underveis.

Det blir hovedfokus på følgende temaer:

- Om åpenhet og offentlighet i forvaltningen

- Dokumentåpenhet

- Hovedregler

- Unntak fra innsyn

- Saksbehandling av innsynskrav og klagereglene

Kurset gjennomføres digitalt over fire timer inkl. korte pauser.

Påmelding innen 23.04.21 via linken under. https://fagforbundet.provisoevent.no/fagforbundet/events/offentleglova/register

Til kurset 1. juni.

Påmelding innen 27.05.21 trykk på denne linja!

Kurset er gratis for Fagforbundets medlemmer. Det er lagt opp til dialog med god anledning til å stille spørsmål underveis.

Foreleser

Kurt O. Bjørnnes, privatpraktiserende advokat med kontor i Skudeneshavn. Han har bred erfaring i arbeidsrett; både prosedyreerfaring som advokat og som kursholder og prosessveileder. Gjennom mange år har han utviklet kurs innen ulike juridiske emner. Flere tusen deltakere fra offentlige virksomheter har deltatt på kursene hans i blant annet arbeidsrett og forvaltningsrett. Inngående kjennskap til forvaltningens funksjon og virkemåte er hans styrke. Han benytter en utpreget praktisk tilnærmingsmåte til stoffet og gjør bruk av dialog og konkrete eksempler i undervisningen.