Fagforbundet Vaksdal - avd 315

Fagforbundet Vestland har nesten 60 fagforeninger over hele fylket. Vi vil fremover presentere fagforeningene og første fagforening ut er Fagforbundet Vaksdal.

11.05.2020
Sist oppdatert: 11.05.2020

På fanen til Fagforbundet Vaksdal så står det at foreningen ble stiftet 03.09.1950. Det betyr at de i år fyller 70 år. Det er en tradisjonsrik fagforening som organiserer medlemmer i Vaksdal kommune som ligger øst for Bergen.

Vaksdal er en av kommunene på Vestlandet med stolte industritradisjoner der 1. mai var en like stor om ikke større dag enn 17.mai feiringen.

På Dale var det tekstilfabrikken som var hjørnesteinsbedriften, mens lenger ute i fjorden var det møllearbeiderne på Vaksdal som regjerte. Kommunen er fortsatt en industrikommune og ikke minst en kraftkommune. Nærheten til Bergen gjør at kommunen er en typisk pendlerkommune. Over 40 prosent av innbyggerne har arbeid utenfor kommunen.

Fagforbundet Vaksdal har nesten 500 medlemmer og er den største fagforeningen i Vaksdal. De fleste medlemmene arbeider i Vaksdal kommune, men de har også medlemmer innen ambulansetjenesten i Helse Bergen og Vaksdal kommunale arbeids- og opplæringssenter KF. Vaksdal kommune er en av få kommune i vårt område som ikke har valgt private løsninger de siste 30 årene. Fagforbundet Vaksdal skal ha sin del av æren for dette sammen med kloke politiske avgjørelser fra partiene som har styrt kommunen.

Magne Hestad ble på årsmøtet i januar valgt som fagforeningsleder. Han er en dreven fagforeningsmann som har vært leder i fagforeningen tidligere og har hatt en rekke verv i fagforeningen de siste 20 årene.

Han er i yrkesseksjonsstyret i regionen og med i regionstyret i Fagforbundet Vestland.

Han har med seg en flott gjeng i styret. Her er det tillitsvalgte som nettopp er blitt tillitsvalgt og det er tillitsvalgte som har vært tillitsvalgt i en mannsalder.

Verv

Helsesekretær

John Brudvik

Ambulansearbeider

Agnar Sellevold er Fagforbundet Vaksdal sin «grand old man» han har bekledd verv i Fagforbundet og Kommuneforbundet i en årrekke. Han var kjent som studieleder i gamle NKF Hordaland, og han var distriktstyreleder i NKF Hordaland da de slo seg sammen med NKF Bergen. I dag er han pensjonist og er fagforeningens pensjonisttillitsvalgt. Han er fortsatt glødende opptatt av faglige- og politiske spørsmål. Alle som kjenner Agnar vet at han liver opp stemningen på møter og forsamlinger med trekkspillet sitt.

Lillian Seim er hovedtillitsvalgt i Vaksdal kommune og frikjøpt 100 % for å skjøtte dette vervet i tillegg er hun sekretær og yrkesseksjonsleder i kirke, kultur og oppvekst. Som hovedtillitsvalgt er det i Vaksdal som andre kommuner kampen for hele faste stillinger som står i fokus.

Fagforbundet Vaksdal har en høy organisasjonsgrad i Vaksdal kommune, men verving og få enda flere til å ta del i felleskapet som fagforeningen representerer står høyt på dagsorden. I dette arbeidet jobber fagforeningen systematisk med å gjøre de plasstillitsvalgte enda bedre rustet til det arbeidet de er satt til å gjøre. Det å få på plass plasstillitsvalgte har vært en prioritert oppgave de siste årene. Styret har jevnlige møter med de tillitsvalgte. Fagforeningen involverer også vernetjenesten i sitt arbeid, da dette også er en viktig ressurs i å gjøre arbeidsdagen bedre for medlemmene.

Hver høst er fagforeningen til stede på yrkesmessen som arrangeres for avgangselevene på ungdomsskolen. Her har de stand hvor de informerer om rettigheter og plikter i arbeidslivet. Messen er også en fin arena for å reklamere for yrkene og fagene som fagforeningen organiserer.

De to årlige forbundsukene markeres hvert eneste år. Da besøker man arbeidsplasser og man involverer de plasstillitsvalgte i arbeidet. På arbeidsplasser hvor man ikke har tillitsvalgte prioriteres det å forsøke å få på plass tillitsvalgt ved disse besøkene.

En hyggelig tradisjon fagforeningen har drevet med i snart 10 år er den årlige sandbøtteaksjonen. Ideen kom frem i forbindelse med arbeidet rundt samhandlingsreformen. Fokus er at man skal forebygge i stedet for å reparere. Så hver høst stiller en dugnadsgjeng opp og fyller opp bøtter med strøsand som de kjører hjem til pensjonistmedlemmene. Sanden får de gratis fra kommunen.

Høydepunktet i løpet av året når det gjelder organisasjonsarbeidet er helt klart årsmøtet. Her har fagforeningen en fast tradisjon på at årsmøtet arrangeres siste fredag kveld i januar. Møtet avholdes i Elvahuset på Dale og det er alltid fullt hus og stort oppmøte. Fagforeningen er bevist på at årsmøtet er et høytidelig og viktig møte. Dette er medlemmenes mulighet til å være med å påvirke og bestemme hvordan fagforeningen skal drives. Fanen henger på veggen bak dirigentbordet, og fagforeningsleder startet møtet med en tale for årsmøtet. Kamerater som er gått bort i løpet av året minnes med ett minutts stillhet. Etter årsmøtet inviteres alle på møtet og de som har vært jubilanter i løpet av året på middag med merkeutdeling. Etter maten er det quiz og sosial samvær utover kvelden.